תמונת השנה. שילוב של נוף וציפורים
תמונת השנה. שילוב של נוף וציפוריםצילום: איליה שלמייב

 'תמונת טבע 3',

 מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב

 אוצרת התערוכה: גליה גור זאב

תמונות טבע וחיות בר מרחבי העולם מוכרות לנו בעיקר מערוצי ומגזיני הנשיונל גאוגרפיק.

תערוכת 'תמונת טבע 3', שמוצגת בימים אלה בביתן הדואר והבולאות במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, מאפשרת הצצה מרתקת לצילומי הטבע הישראליים הנדירים והיפהפיים.

גליה גור זאב, אוצרת התערוכה, מספרת על עבודתו של צלם הטבע: הוא נוסע לאתרים מרוחקים כדי למצוא את מושאי הצילום שלו, לומד אותם, מתעדכן במועדי הנדידה, באזורי הקינון, בזמן ההמלטות ועוד. הוא לא מביים או מנחה את מצולמיו. הוא מטמיע עצמו בטבע, מסתתר מבעלי החיים ולא מתערב בתמונת הטבע שמתחוללת מולו, ובעיקר מתאזר בסבלנות אין קץ, לעתים בתנאי מזג אוויר קשים – לרגע המדויק שיצוד במצלמתו. התוצאה המרהיבה לעולם אינה מעידה על מאמציו.

לצורך התערוכה נשלחו פניות אל מאות צלמים. 250 צלמים הגישו כ‑3,000 תמונות, מתוכן נבחרו כמאה. חלקן מוצגות על טפטים גדולים, כדי להעצים את החוויה של הכניסה אל עולם הטבע. ניגודיות מסוימת נמצאת בתמונות, כאשר חלקן כוללות נופים קסומים שרגל אדם לא דרכה בהם, ובאחרות יש מראות של אסונות אקולוגיים מעשה ידי אדם.

כך למשל תמונת השנה, אותה צילם איליה שלמייב, משלבת נופים וחיות יחד: טריסטרמיות על ראש מצוק מעל ים המלח. איליה צילם גם מבט על ים המלח מתוך מערה קטנה, שיצר המלח המתגבש לאורך חופי הים הנסוג. תומר עופרי צילם את גדר הגבול החדשה בין ישראל למצרים אשר יוצרת מציאות חדשה המשפיעה גם על עולם החי של האזור. ערן היימס תיעד את אזור מצפה רמון שהתכסה כולו שלג, שילוב גבהים וצבעים שמבליט את תחושת השלג במדבר, ואילו דורון תלמי צילם אנפיות בקר באתר פסולת.

סדרה צילומית של אפי כהן מתעדת משפחת תנים שפגש בעת טיול מביתו שבהרי יהודה למעיין עין נטף. במדור טבע עירוני פגשנו תיעוד של אירוע נדיר: נשר מקראי עומד על גג בית, אותו צילם עדי אשכנזי. אלי בצרי צילם מפגש דומה: תן זהוב בסמוך למסלול הליכה בשעת בוקר בפארק הירקון. דניאלה הראל צילמה גור קיפוד חולות מואכל דרך בקבוק בבית חולים לחיות בר. בתערוכה מוקרנים גם כמה סרטי טבע קצרים שצולמו בנופי ארצנו.

בסך הכול מדובר בגילוי מרענן: לא צריך ללכת רחוק, הטבע נמצא כאן, קרוב אלינו. צריך רק קצת סבלנות ותשומת לב. התערוכה מוצגת עד סוף חודש אב.