מוח יהודי וחוצפה ישראלית. איתי מרגלית
מוח יהודי וחוצפה ישראלית. איתי מרגליתצילום: עדי אלוני

איתי מרגלית, מנכ"ל חברת Starhome Mach ברעננה, מספק הסברים להצלחות הישראליות בתחום ההייטק והפיתוחים הטכנולוגיים, ומגלה מה הייחודיות שמזהים המשקיעים בחשיבה של הישראלים.

כיצד הפכה ישראל, מדינה קטנה, למובילה בתחום ההייטק? כנראה שזהו שילוב של המוח היהודי ודפוס התנהגות שפורץ מוסכמות. האופי הישראלי הוא שילוב שמאפשר לחברות לפרוץ מהר וקדימה מעבר לנתונים האובייקטיבים שלהן והשוק שבו הן פועלות.

"אנחנו אוהבים להיות מתויגים עם חלוציות, שבירת מוסכמות והובלה. כך שאפשר להבין מדוע המוחות המבריקים שלנו, שרבים מהם מצאו עצמם בשוק ההיי-טק, יודעים לנצל את החוצפה הישראלית על מנת להוביל בתחום שבו הם מתמקדים. אחת הסיבות שבגללן חברות בינלאומיות גדולות ומובילות משקיעות בהקמת מרכזים בישראל, היא משום שהן מעריכות את היכולת של הישראלים לחשוב מחוץ לקופסה ובכך לתרום תרומה משמעותית, ולפעמים אפילו פורצת דרך, לארגון ולשוק שבו הן פועלות".

איך אתה רואה את מבול האקזיטים: כהכרה בחוזק תעשיית ההייטק שלנו או כ"שאיבת" טכנולוגיות?

"גם וגם. התעשייה העולמית רואה בארץ הזדמנות לקדם את החברות הגלובליות בזכות טכנולוגיה ישראלית – למשל בתחומים כמו סייבר או "אינטרנט של הדברים", שנמצאים בחזית החדשנות.

"יש שיטענו שזו שאיבת טכנולוגיות. אישית הייתי רוצה לראות יותר חברות שגדלות והופכות להיות חברות משמעותיות בשוק הבינלאומי, כמו צ’ק פוינט או נייס. דבר אשר ללא ספק יחזק את הכלכלה ויוסיף מקומות עבודה לאורך זמן. על מנת להפוך זאת למציאות יש להשקיע בתשתיות עם ראייה לטווח ארוך וכן להצטייד בסבלנות - משהו שאנו הישראלים לא מצטיינים בו.

"מאידך, יש לזכור גם שהכסף המגיע מחו"ל הוא דלק המניע את התעשייה המקומית".

איפה נהיה בעוד עשר שנים בתחום, ומה צריך לעשות כדי לשמר את היתרון שלנו?

"נהיה מדינה בולטת בשוק הגלובלי, הרבה מעבר לחסמים הגיאוגרפיים והפוליטיים של המדינה, בתקווה שנזכה לראות יותר חברות שגדלות ומשגשגות והופכות למובילות בתחומן, ומספקות פלטפורמה רחבה יותר לתעסוקה לדור ההמשך, עובדה שתעזור לחוסן כלכלי עם ראייה ארוכת טווח.

"לשם כך צריך עידוד מתמשך של הממשלה לטיפוח התעשייה, ובעיקר השקעה בחינוך, לשימור היתרון הטכנולוגי מחד גיסא, ובניית תרבות ארגונית המבוססת על ראייה רחבה עם הסתכלות לטווח הבינוני והארוך, מאידך גיסא".

מה היה ההישג המשמעותי של החברה שלך? ומה לדעתך ההישג הכי חשוב של חברות ישראליות אחרות?

"חברת 'סטארהום מאך' הצליחה בזמן קצר להפוך למובילת שוק עולמית בתחום חשוב ומעניין של שוק הטלקום; שוק הנדידה הסלולרית ששוויו הכולל הוא כ-50 מיליארד דולר בשנה, ורמת העניין הציבורי בו גדולה בהרבה משוויו הכספי. כיום החברה ממוצבת במיקום מכובד בתחום הנדידה הסלולרית כשחקן מוביל בשוק. אחת הסיבות העיקריות שתרמה למיצוב זה היא החדשנות אותה הוכחנו שוב ושוב במשך 16 שנות קיומה של החברה.

"בדומה ל'סטארהום מאך', חברות הייטק ישראליות אחרות הביאו את ישראל למפה העולמית באופן בולט מעבר לפרופורציות הריאליות של הכלכלה הישראלית. עובדה זו הולידה כינויים כמו "אומת הסטרטאפים" או "עמק הסיליקון השני"".