אבישי עברי
אבישי עבריצילום: עצמי

האלוף גולן ראוי לסנקציה משמעותית, ללא ספק.

דבריו של האלוף חשובים לא משום חשיבותו של האיש, אלא כי הם מבטאים באופן עמוק את הריקבון שפשה בצמרת צה"ל בשני העשורים האחרונים. תהליך אוסלו הזכור לכולנו לרע לא חלף מן העולם עם ניצחון הימין בבחירות. ממשלה אפשר להחליף בקלות יחסית. אבל הקצונה הבכירה של היום מורכבת מקצינים שסומנו לקידום לפני שנים רבות, והם נושאים עמם את רוח התבוסה והשפלות של אוסלו.

כמובן שלא נצרכנו לדבריו של גולן כדי לדעת שהקצונה הבכירה של צה"ל נמצאת במצב קשה מאוד. ראינו את התנהלות הצבא ב'צוק איתן', צבא שמסרב בכל תוקף לנצח את אויביו. שמענו את "נאום הכלניות" של מי שעמד בראשו, שלאחריו נהרג ילד מפגיעת מרגמה. ראינו את הזובור שנערך בצבא לעופר וינטר שהעז לבטא רוח אחרת, רוח של גאווה לאומית ושאיפת ניצחון. ולאחרונה נחשפנו גם לסיפור על ראש מוסד ששיתף פעולה עם הממשל האמריקני העוין ביותר שהיה לישראל נגד ראש ממשלה מכהן.

אבל דבריו של גולן, בגלל המועד המיוחד ובגלל שמדובר בנאום מוכן בקפידה, מבטאים יותר מכול את עומקו של השבר. צמרת צבא העם מנותקת מהעם. מנותקת מהכרת מצבו בפועל ועוינת אותו רעיונית.

כמובן שהאלוף גולן יודע שהחברה הישראלית אינה נאצית. הוא לא טיפש. אבל עולם הרוח שממנו שאב את דבריו ושאליו היה חשוב לו לפנות בעת כה חגיגית, הוא עולם הרוח האירופי. משם מגיעה הגישה ש"אין פתרון צבאי לטרור". משם הגיעו הפסקות האש ב'צוק איתן' ונוהל "הקש בגג" שעלה בחיי חיילינו. ומשם מגיעה האיבה העמוקה לחברה הישראלית, או, כאן מותר לומר את האמת: ליהודים.

אבישי עברי

עיתונאי