'אבא נרצח כי לא וויתר על יהדותו'

ברחבת הסוכנות היהודית בירושלים נערך היום (רביעי) טקס אזכרה לנופלים בפעולות איבה בארץ ובעולם.

על פי נתונים של הסוכנות היהודית, מאז קום המדינה נרצחו בפעולות טרור ובאירועי אנטישמיות ברחבי העולם יותר מ-200 יהודים. בני משפחת נהרי הדליקו בטקס לפיד זיכרון ביחד עם יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי והניחו זר לזכר הנרצחים.

"נולדתי וגדלתי על המסורת היהודית בעיר ריידא שבתימן, יחד עם שמונת אחיי. אבי היה מסור למשפחה ולקהילה וחינך אותנו לדרך ארץ ואהבת התורה. יום בהיר אחד יצא לעשות קניות לשבת ולא שב", כך סיפרה ליה נהרי בת ה-16 שאביה משה יעיש נהרי ז"ל נרצח ב-2008 על רקע אנטישמי בתימן.

ליה שהיתה אז בת 9, סיפרה "זר ניגש אל אבי ותבע ממנו להתאסלם מיד ולוותר על יהדותו. אבי סירב והשיב, בנועם ההליכות האופייני לו 'אני אשאר יהודי ואתה תישאר מוסלמי'. הזר שלף את נשקו וירה צרור יריות באבי. המשפחה כפי שהכרתי אותה כבר לא הייתה עוד''.

חיי המשפחה הפכו לאפופי פחד. "משפחת הרוצח איימה עלינו והשנאה ליהודים גברה. בשנת 2009 נמלטתי ארצה בסיוע הסוכנות היהודית ביחד עם שלושה מאחיי ובשנת 2012 זכינו להתאחד עם אמי וארבעת אחיי הקטנים שגם הם עלו לישראל".

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אמר כי "למלחמה על זכותנו להיות עם חופשי בארצנו אין גבולות. פעם זה קורה בצרפת, פעם בקופנהגן ופעם בארגנטינה. הפעם אנו חוזרים לאירוע בשוק בריידא שבתימן, שם נרצח המורה היהודי משה נהרי ז"ל כי סירב להתאסלם. מילותיו האחרונות היו 'אמשיך להיות יהודי'.

''אויבינו מנסים להרוס קהילות ואנו בונים אותן, הם מנסים לנתק את שרשרת הדורות ואנו ממשיכים אותה. הכלי שלנו הוא עליה. כל משפחת נהרי עלתה ארצה לאחר מותו של האב ונקלטה כאן בהצלחה. עוד 19 מהיהודים האחרונים בעיירה ריידא עלו השנה לישראל, ביחד עם כ-30 אלף יהודים מכל רחבי תבל ועוד כ-60 אלף צעירים ביקרו בארץ''.

שרנסקי הבטיח כי הסוכנות היהודית תמשיך לחזק את הקשר עם ישראל בכל העולם באמצעות שליחיה ''כדי להבטיח שמילותיהם האחרונות של העיתונאי היהודי דניאל פרל ז"ל והמורה היהודי משה נהרי ז"ל - 'נמשיך להיות יהודים' - יתקיימו כלשונן''.