למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

במד"א מפרסמים היום (רביעי) הנחיות זהירות מתרסיסי קצף ומכוויות זיקוקים, בהם נתקלים צוותי מד"א מדי שנה ברחבי הארץ במהלך חגיגות יום העצמאות.

השמחה הרבה השוררת בערב יום העצמאות מוציאה לרחובות הערים, מרכזי הבילוי ובמות השמחה עשרות אלפי חוגגים ומבלים, ביניהם ילדים ובני נוער הרוכשים תרסיסי שלג וקצף, זיקוקים ונפצים שונים.

תרסיסי הקצף והזיקוקים עלולים לגרום בעת פגיעה ישירה לגירוי בעיניים, בדרכי הנשימה ולכוויות הנובעות ממגע ישיר של להבת הזיקוק עם העור.

  • על הורים לילדים לקיים שיחות עם ילדיהם טרם יום העצמאות וליידע אותם על הסיכון המשמעותי הטמון בהתזת התרסיסים והשימוש בזיקוקים השונים למיניהם.
  • במידה ורוכשים תרסיסי "שלג" או תרסיסי "חוטים", יש להימנע מלכוון את פיית המיכל לכיוון הראש, הפה והעיניים שלהם או של חבריהם למשחק. במקרה של חדירת חומר כימי לעיניים יש לשטוף מיד בהרבה מים זורמים.
  • זכרו, התרסיס הוא חומר דליק במיוחד! יש להרחיק אותו ממקור אש ואסור באיסור מוחלט להתיז אותו על מקור אש. אין להשליך את המיכלים הריקים למקור אש מחשש להתלקחות ופיצוץ המיכל.
  • יש להישמר שלא לקרב זיקוקים לאזור הפנים ובמיוחד לאזור העיניים. במקרה של חדירת גץ אש לעין, יש לשטוף אותה במהירות בהרבה מים זורמים ולהעביר את הנפגע למתקן רפואי קרוב. אין להשליך זיקוקים בוערים, לעבר בני אדם.

זה שנים רבות שיום העצמאות נחשב ליום ה"מנגל" הלאומי, כאשר רבבות בני אדם יוצאים לפארקים ולחיק הטבע, וחוגגים את הולדתה של המדינה בטקס הנפנוף האהוב עליהם.

רגע לפני שמניעים את הרכב ויוצאים אל חיק הטבע, להלן המלצות מד"א לשמירה על בריאות המנפנפים ועל חדוות הפיקניק.

בעת עריכת פיקניק בחיק הטבע יש לשמור על כללי הזהירות הבאים:

  • הבערת האש: שימו לב היכן אתם ממקמים את מתקן המנגל שלכם והרחיקו אותו מעצים וצמחיה, ובסיום, וודאו כי הגחלים כבויות כאשר אתם שופכים אותן אל מתקני איסוף גחלים.
  • יש להרחיק ילדים ממקורות חום ואש כמו גחלים בוערות, חומרי בערה נוזלים או מוצקים ושמן טיגון.
  • בתקופה זו של השנה ובעונת האביב, גוברת פעילותם של נחשים ארסיים כגון הצפע הארץ ישראלי ורמשים שונים המסתתרים מתחת לאבנים. יש להימנע מלהפוך אבנים וסלעים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע ולא להלך יחפים או בסנדלים באזורים אלו.
  • הצטיידו בערכת עזרה ראשונה תקנית של מגן דוד אדום, לכל מקרה של פציעה, נפילה או כוויה, תמיד כדאי שיהיו בהישג יד אמצעי הטיפול הדרושים, עד להגעת צוות מד"א המקצועיים במידת הצורך.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, מסר "אני מבקש מהציבור לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע להבערת אש ובילוי בחיק הטבע. ובדגש על שמירה על הילדים הקטנים על מנת שנוכל להעביר את יום העצמאות בשמחה. בית מגן דוד אדום מאחל לכל בית ישראל חג עצמאות שמח".