דרמה לילית בשומרון - דיווח

מאות יהודים ובהם עשרות ממשפחות מגורשי חומש ושאנור עשו דרכם הלילה לישוב החרב שאנור ונחסמו ע"י כוחות צבא ומשטרה.

המשפחות הרבות, אשר גורשו לפני כעשור מביתם בצפון השומרון, ואשר היו מלוות בתומכים רבים, עשו את דרכם לחגיגות יום העצמאות ביישוב החרב שאנור, נתקלו במחסומים אשר הוצבו ע"י צה"ל והמשטרה.

החסימות כללו מספר מחסומים בהם הוצבו שוטרים וחיילים וכן מספר חסימות של דרכי גישה הסמוכים לכפרים הערבים באזור, אשר נחסמו ע"י צה"ל מבעוד מועד.

בכוונת המשפחות היה לשוב לביתם ולחוג על חורבות הישוב את יום העצמאות ה-68 למדינת ישראל, מתוך דרישה לחזרה מלאה ליישובי צפון השומרון והקמתם מחדש.

המשפחות מסרו הבוקר כי "ברוך השם לא שכחנו את ביתנו, אין יום יותר מתאים מאשר יום העצמאות בכדי לשוב הביתה ולעלות את הדרישה להשבת השליטה היהודית לשאנור, יום שמסמל את תחילת הריבונות היהודית בארצנו." אמרו.

המשפחות הוסיפו כי "גם מי שתמך בהתנתקות מכיר היום בכישלון תכנית העקירה והגירוש, ואין שום סיבה, ביטחונית או מוסרית, שלא לאפשר לעשרות משפחות חומש ושאנור לשוב הביתה. אין דבר שמבטא יותר מכל את העצמאות היהודית מאשר לקבל את ההחלטה המתבקשת להקים מחדש את הישובים הפורחים של צפון השומרון. לצערנו היום נחסמנו, אך לא נשקוט עד להשגת מטרה זו".

הלילה בשומרון

ח"כ בצלאל סמוטריץ אשר היה בדרכו לשאנור יחד עם המשפחות מסר "אין יותר מתאים מיום העצמאות בכדי לשוב לישוב שאנור ולחוג בו את עצמאותה של מדינתנו. אין צודקת מדרישת המשפחות, בע"ה עוד נזכה לשוב יחד לישובים ולחדש את עצמאותנו בכלל מרחבי ארץ ישראל. חג עצמאות שמח".

העלייה הלילה לשאנור הינה חלק מפעולת המשך לעליית המשפחות עם תומכים רבים בקיץ האחרון, אז נשארו בישוב שלושה ימים עד שפונו בידי כוחות צה"ל ומג"ב.

נזכיר כי לאחר העלייה בקיץ נפגשו המשפחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפגישה האזין ראש הממשלה לדרישת המפונים בכובד ראש, דן בהיבטים המדיניים השונים של בקשת המשפחות והזכיר כי הוא התנגד לתכנית ההתנתקות ואף התפטר מהממשלה על רקע התוכנית, ראש הממשלה הוסיף כי הוא מזדהה עם הכאב הגדול של המשפחות ודיבר על הנזקים של ההתנתקות, "ההתיישבות היא הקטר של המדינה", אמר אז נתניהו.