התלמידים חידשו את ארכיון יוצאי לטביה ואסטוניה

צילום: גור שמבן

במשך שנים פועל בבית הספר התיכון המשותף חוף השרון בשפיים ארכיון יוצאי לטביה ואסטוניה.

הארכיון מתוחזק בהתנדבות ע"י פנסיונרים יוצאי המדינות הללו, חלקם ניצולי שואה, אשר פוקדים ומגיעים לארכיון באופן תדיר.

עם זאת, למרות שהארכיון שוכן בלב הבניין המרכזי בבית הספר- התלמידים הלומדים בבית הספר לא ידעו כלל על קיומו.

יוזמה ייחודית –"לתת צבע לתמונה" שמובילה הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות והמורה לאמנות בבית הספר גילי רוש הצליחה בחודשים האחרונים להביא לשינוי משמעותי ולהפוך את הארכיון לחלק בלתי נפרד מבית הספר.

תלמידי כיתה י' בבית הספר החלו לקדם פרויקט היסטורי, אומנותי ואנושי סביב הארכיון במטרה להעמיד תערוכה חדשה ומקיפה של החומר הארכיוני. המטרה היא להפוך את הארכיון לרלוונטי ומשמעותי עבור תלמידי בית הספר.

התלמידים נפגשו במשך חודשים עם אנשי הארכיון, החלו בעבודת חקר על הנושא ואף הפיקו סרט על אחד מוותיקי המדינות הללו.

לאחרונה הושקה התערוכה החדשה שהכינו התלמידים והציגה את חיי הקהילה היהודית בלטביה ואסטוניה. במהלך הערב השתתפו עשרות תלמידים ויוצאי המדינות, ובראשם יו"ר ארגון יוצאי לטביה ואסטוניה אלי וולק.

במהלך הערב נשמעו קטעי שירה בהקשר של הפרויקט כולו, אך על האירוע כולו העיב חסרונו של ותיק הארכיון עזרא טוב- אותו ראיינו התלמידים והכינו סרט על חייו. עזרא אושפז יומיים לפני פתיחת התערוכה ונפטר ביום חמישי שעבר ולא זכה לראות את הסרט.

הארכיון המחודש בבית הספר
הארכיון המחודש בבית הספרצילום: אוריאל אטל

מבחינת בית הספר- זוהי הסנונית הראשונה, כאשר כעת בכל שנה ייערך פרויקט דומה לתלמידי כיתה י' בבית הספר- כך שכל תלמיד יידע וילמד על ההסטוריה המרתקת ששוכנת ממש בסמוך אליהם.

היוזמה הזו היא אחת מתוך למעלה מ-80 יוזמות ופרויקטים שמובילה הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות בבתי הספר ברחבי הארץ. הקרן שהוקמה בשנת 1971, פועלת במיזם משותף עם משרד החינוך להעצים את המורה ואת המחנך בישראל תוך טיפוח יצירתיות וחדשנות בחינוך.

בבסיס העשייה מונחת האמונה שהכנסת חדשנות למערכת החינוכית צריכה להיעשות על-ידי רתימת הכוחות הפנימיים המצויים בבית הספר- המורים. ההכרות האינטימית של המורים עם קהילת בית הספר וצרכי התלמידים שלהם, הופכים אותם לסוכני השינוי האולטמטיבים במערכת החינוך.

הקרן מלווה את אותם מורים בתהליך שנתי ייחודי לפיתוח והטמעת היוזמות החדשניות שלהם בבתי הספר, תוך טיפוח המורים עצמם כיזמים חינוכיים המסוגלים להוביל תהליכים משמועתיים גם בעתיד. כלל היוזמות יוצגו בכנס מיוחד שתקיים הקרן ביום חמישי הקרוב (י"א אייר תשע"ו, 19/05/16) במרכז רבין בתל אביב.

"המורה גילי היא דוגמה מקסימה למורה שמסתכלת על בית הספר בעיניים של יזמת", אומרת מנכ"לית הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות יוספה דאר, "היא זיהתה את הפוטנציאל החינוכי בדבר שהוא כביכול יומיומי והרימה ממנו  יוזמה מיוחדת שמחברת בין דורות, ובין התלמידים להיסטוריה של עמם ולאמנות. וזו רק דוגמה אחת מתוך 85 יוזמות שהקרן תומכת בהן השנה''.