אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

מחלקת המחקר של המשרד לביטחון הפנים פרסמה היום (ראשון) שני סקרים מקיפים בנושא של אלימות והיפגעות של ילדים ובני נוער ברשת האינטרנט.

הסקרים מתפרסמים לקראת אירוע שיתקיים אחר הצהריים בהאנגר 11 בנמל ת"א, בנושא תופעת השיימינג (ביוש) ברשתות החברתיות, תוך דגש על היפגעות של ילדים ובני נוער.

לסקר המלא על הנוער

לסקר המלא על המבוגרים

מהסקר שנערך בקרב בני הנוער והילדים עלה כי כל ילד שלישי נפגע מעבירות כגון ביוש או השפלה באמצעות רשתות חברתיות. מבין הנפגעים, 41% נפגעים לפעמים ופעמים רבות מעבירות באמצעות רשתות חברתיות.

18% מבני הנוער שנפגעו לא דיווחו לאף אחד על הפגיעה. 46% מבין אלו שדיווחו לגורם מסויים על הפגיעה, ציינו כי לאחר הדיווח התופעה חזרה על עצמה. 16% מבני הנוער דיווחו כי לקחו חלק בביוש או השפלה באינטרנט. 45% מבני הנוער דיווחו כי השתתפו בלפחות סוג אחד של מעשה אלימות באינטרנט.

97% מבני הנוער טענו כי תופעת השיימינג היא שלילית, 3% טענו כי היא חיובית. 74% מבני הנוער טענו שניתן למנוע את התופעה ואילו 26% טענו כי לא ניתן למנוע את התופעה.

בסקר השתתפו 624 בני נוער מתוכם 45% גברים ו 55% נשים.

בסקר מקביל שנערך בקרב מבוגרים עלה כי 18% מהציבור בגילאי 18 ומעלה נחשף לעבירות ביוש או השפלה באמצעות רשתות חברתיות. 35% מבין הנפגעים דיווחו כי הם נפגעים (לפעמים ופעמים רבות) במהלך השנה האחרונה מעבירות באמצעות רשתות חברתיות.

מעל לרבע (26%) מהנפגעים לא דיווחו לאף אחד על הפגיעה. 45% מבין אלו שדיווחו כי נפגעו, ציינו כי לאחר הדיווח התופעה חזרה על עצמה. 

61% מההורים ציינו כי הם מודעים במידה רבה ורבה מאוד באופן אישי להרגלי הגלישה של ילדיהם ולאפשרות שיחשפו בפני תכנים שליליים. 54% מההורים ציינו כי הם חוששים במידה רבה ורבה מאוד שילדיהם יפגעו מתופעת השיימינג והאלימות ברשת.

57% מהנשאלים ציינו כי תופעת השיימינג כדוגמת טיסת השוקולד היא תופעה שלילית, לעומת זאת, 43% ציינו כי היא תופעה חיובית. 70% מהנשאלים טענו כי על המדינה לנקוט בצעדי ענישה נגד אנשים שעושים שיימינג.