מרב מיכאלי וציפי לבני
מרב מיכאלי וציפי לבניצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

איך ישפיעו ימי המו"מ על כניסה לממשלת נתניהו על עתידו של יו"ר 'העבודה', ח"כ יצחק הרצוג? מי המרוויחים הגדולים מהמבוכה הפנימית ב'מחנה הציוני'? והאם מהלכיו של הרצוג עשויים (או עלולים, תלוי בהשקפת המתבונן) להביא לפירוקה של מפלגת העבודה?

על כל אלה ועוד שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מי שבעבר היה דובר מפלגת העבודה ומכיר היטב את המהלכים הפנימיים במפלגה הזו, ליאור רוטברט, כיום מנכ"ל שותף ב'ספוט' תקשורת.

כבר בפתח דבריו קובע רוטברט כי הרצוג מצוי כעת, לנוכח הביקורת המוטחת בו הן מבכירי המפלגה והן מצעיריה ב"בעיה מאוד קשה". זאת בתקופה בה ממילא סקרים מלמדים על נסיגה משמעותית בכוחו.

לדבריו, הרצוג הוא יו"ר אופוזיציה שאינו מצליח להטביע חותם ואינו מהווה אלטרנטיבה של ממש. אנשים במפלגה נוגסים בו כי הם רוצים להיות יו"רים "והוא פועל מתוך לחץ". להערכתו של רוטברט רצונו של הרצוג להשתלב בממשלת נתניהו הוא מהלך שאותי נחשב לטוב עבורו אך יהיה רע למפלגה ולמחנה הציוני.

"אני יכול להבין למה אדם שמרגיש שהוא ברולטה פוליטית ומרגיש שהוא במצב של הפסד אחרי הפסד ובמצב של להיות או לחדול, מנסה לעשות מהלך כזה, אבל למפלגה זה יזיק ללא ספק".

האם יש להרצוג דרך חזרה מכל סאגאת השבועות האחרונים? "צריך לזכור שמולו נמצא שחקן מיומן, רציני ואיכותי מאוד בשם נתניהו שהצליח להכריע אותו במו"מ. הוא לא נתן לו שום דבר בעל משמעות שהוא יוכל להציג אותו למפלגה, בנושא ההתנחלויות, המו"מ המדיני, בהוצאת הבית היהודי וכל מה שחשוב בעיני המחנה הציוני.

"כשכל זה לא הצליח הוא לא יוכל לשאת נאום אופוזיציוני מרשים בפתח המושב הבא כיו"ר אופוזיציה. זה לא יהיה נאום שייתפס כאמין לא במפלגת העבודה ולא בעיני העיתונאים. כאן זו ההצלחה של נתניהו. גם אם הרצוג לא ייכנס לממשלה הוא לא יוכל להיות יו"ר אופוזיציה אמיתי שקורא תיגר על מנהיגותו של נתניהו וזו הבעיה המרכזית שלו".

"המרוויחים המרכזיים הם לפיד שהופך לאלטרנטיבה היחידה, גלאון שתקבל קולות של אנשי שמאל שלא ירצו שקולותיהם יעברו לנתניהו והמתמודדים מולו כמו יחימוביץ'. מי שלא רואה בהרצוג מנהיג יצביע עבורה.

ממשיך רוטברט בניתוח מצבו של הרצוג ומעיר כי אמנם מהמו"מ מול נתניהו יכול הרצוג להציג הישגים בתחום התפקידים שמוצעים לו בממשלת נתניהו ואכן תפקידים הם מקור להשפעה, אך "צריך לקבל גם שינוי בקווי יסוד כדי לאפשר השפעה. כאן הרצוג נתקל בבעיה קשה, כי הועידה יכולה להעביר הצעה שלו. לא סביר שיצביעו נגד ראש מפלגה וכאן ידו תהיה על העליונה אבל האם מפלגת העבודה תיכנס בגוף אחד? מסופקני.

"לא מאמין שהתנועה עם לבני תצטרף, אני לא רואה את מרגלית, יחימוביץ', רוזנטל ושפיר יצטרפו אם מדובר רק בתפקידים. לכן הרצוג במילכוד שהוא יתקשה מאוד לצאת ממנו. הוא איש איכותי וטוב אבל בלהיות לידר פוליטי צריך עמוד שדרה ולהיות הרבה יותר חזק ותוקפן וכאן הוא כשל בגדול".

בדבריו דוחה רוטברט את הטענה כאילו ניסיון להחלפתו של הרצוג הוא מעשה חתרני האופייני להתנהלותה של מפלגת העבודה בעשרות שנות קיומה. "הגיוני וטבעי שאנשים רוצים להיבחר, וזה בסדר גמור שהרצוג רוצה להישאר בתפקיד שלו. זה לגיטימי ומותר במפלגה דמוקרטית.

"מה שמשמעותי הוא שאחת לארבע שנים מפלגה צריכה לבחור ולהחליט אם היו"ר ימשיך. לגיטימי שיקראו עליו תיגר. אם אדם נכשל במגמה שהציב לעצמו להיות ראש ממשלה לגיטימי שינסו להחליף אותו. אין בזה שום דבר חתרני. לא כל בחירות הן חתרנות ותקיעת סכין בגב".

באשר לרווח הגדול של נתניהו מהמהלך הנוכחי אומר רוטברט: "נתניהו הוא אחד המרוויחים הגדולים ביותר של המהלך הזה. הוא הצליח להכריע את הרצוג מבחינת ניהול המו"מ. הוא הראה לאנשים שלו שהוא לא משנה את קווי היסוד, מצד שני הוא הראה לש"ס וכחלון שהוא עושה מהלכים להרחבת הממשלה. כך הוא מרוויח משני העולמות".

"גם אם ייכנסו 14-16 מהמחנה הציוני נתניהו מרוויח בגדול כי הוא יעשה את מה שעשה ל'עצמאות 'של ברק, נותן תפקידים ולא משנה את המדיניות שלו ומעביר כל החלטה שהוא רוצה. ללא דברים יוצאי דופן נתניהו יסיים את הקדנציה שלו ב-2019".

באשר לאפשרות הפילוג במפלגת העבודה אומר רוטברט כי גם אפשרות כזו תיתכן. "התנועה שמחזיקה 5 חברי כנסת לא מתחייבת להיכנס. לבני התבטאה נגד. אני לא רואה את יונה רוזנטל יחימוביץ ואחרים מצביעים בעד עם קווי יסוד כאלה. זה בהחלט יכול לקרוע את המפלגה", הוא אומר ודוחה את האפשרות לחבירתם ללפיד העמל להגדיר את עצמו כאיש מרכז ולא כיו"ר מפלגת שמאל.

באשר לעצם הנטייה של נתניהו לכיוונו של הרצוג ולא לכיוונו של לפיד הממוקם ימינה יותר אומר רוטברט כי הסיבה לכך היא ש"לפיד מתבטא באופן שיטתי נגד. הרצוג איש נוח ועדין ולכן אין הטלת וטו על כניסתו לממשלה. לגבי לפיד החרדים מתקשים לקבל אדם כמוהו לממשלת אחדות. לא כדאי לנתניהו לעשות טעות עם החרדים בשביל יאיר לפיד מוחלש בשלב הזה".