מתחם 'בית יוסף' לפרחי הכמורה הגרמנית
מתחם 'בית יוסף' לפרחי הכמורה הגרמניתצילום: בועז כהן

מנהרה תת קרקעית מתוכננת בין מלון שנבנה באופן בלתי חוקי על ידי הכנסייה הגרמנית עבור פרחי כמורה בעיר העתיקה בירושלים לבין אתר בו מתוכננת לקום כנסייה ענק.

כך טוען בראיון ליומן ערוץ 7 בועז כהן, איש העיר העתיקה המתעקש שלא למכור את שטח הקיוסק שבבעלותו לרשויות ובכך מונע למעשה את הרחבת המתחם הכנסייתי.

בראשית דבריו מספר כהן על העימות שנפרס במשך כמה וכמה שנים בינו לבין הכנסייה היוונית, כאשר זו, בניגוד לצווי בית משפט, חסמה את הדרך המובילה לאתר קבורת מלכי בית דוד בחומת אבן שבנתה, חומה שגם מנעה ממבקרים ותיירים להגיע אל הקיוסק שבבעלותו ולמעשה "ייבשה" את מקור פרנסתו.

לאחר סאגה משפטית ארוכה הרסה הכנסייה את חומת האבן אך הציבה שערי ברזל ענקיים וניסתה לפתוח רק פתח קטן בתוך השער ובכך לפטור את עצמה משחרור הנתיב לתנועה חופשית כנדרש בחוק, אך בתום מאבק משפטי נוסף הסכימה הכנסייה לפתוח מחצית מהשער ולאפשר מעבר ברוחב של 2.5 מטרים עבור המבקרים במקום. כהן מציין כי גם פתח כזה אינו עומד בדרישת החוק, אך לפי שעה זהו המצב.

את הפתיח הזה מציין כהן בשל ההשלכות מהפרשייה הזו, מול הכנסייה היוונית אורתודוקסית, לפרשייה החדשה, מול הכנסייה הגרמנית.

על הפרשה החדשה הוא מספר כי הבנייה הבלתי חוקית כוללת "בניין ענק, כחמישים חדרים, מעל עשרים מטר גובה. בנוי בצורה מאוד לא מתאימה להר ציון, בניין שיש". עוד הוא מוסיף ומספר על המתחם המכונה 'בית יוסף' כי הוא ממוקם במרחק של "25 מטר מהקיוסק שבו אני דייר מוגן. הייתי צריך לקנות את השטח, אבל הכנסייה התערבה", הוא מספר ומתאר כיצד אנשי הכנסייה הגרמנית מנעו ממנו לממש את האישורים שבידו לרכישת השטח, בשל אותו תקדים של מאבק משפטי שניהל כהן מול הכנסייה היוונית בפרשת השער וחסימת המעבר להר ציון. ראשי הכנסייה הגרמנית חוששים שנוכחותו הצמודה של כהן תוביל לעימותים וחיכוכים משפטיים עתידיים ולכן דרשו שלא לאפשר לו את רכישת השטח, ואכן הרכישה נבלמה.

ממשיך כהן ומספר כי עוד בתקופת טדי קולק אושרה התכנית לבניית בניין ענק של הכנסייה הגרמנית, ולשם כך הותרה בנייה של 800 אחוזים. זהו אותו מתחם הסמוך לקיוסק שבבעלותו, אך מסתבר שלבניין המתוכנן לשמש את הכנסייה אין פתח והאפשרות היחידה להיכנס אליו היא דרך השטח שלו, אך כאמור הוא מסרב לשחרר את השטח למטרה זו.

עוד מוסיף כהן ומעיר כי במקום גם מקווה טהרה עתיק מאוד שהכנסייה אינה מעוניינת שיגיעו אליו מבקרים יהודים.

לדבריו, לנוכח סירובם של אנשי הכנסייה לאפשר לו את מכירת השטח הבהירו אנשי הרשויות הישראליות הרלוונטיות כי ידאגו לכך ואכן הוחלט לרכוש מידיו של כהן את השטח הנדרש, וכאשר בירר כהן לשם מה מבקשים לרכוש את השטח ממנו התברר לו שהיעד הוא אותו מעבר שיאפשר את בניית המתחם הכנסייתי הענק המתוכנן, כאמור עוד מימי טדי קולק.

ככל הנראה כפתרון לסירובו של כהן למכור את השטח, סירוב הנשען על כוחו כדייר מוגן, דנו הצדדים בתכנית לחפירת מנהרה תת קרקעית שתימשך מבניין המלון לפרחי כמורה ועד לאותו מתחם כנסייתי מתוכנן. כהן מספר בשיחה עמו כי המפגש בו דנו נציגי רשויות האכיפה על רעיון חפירת המנהרה בוצעה באותו בניין שנבנה כאמור באופן בלתי חוקי ושהשטח שלו מוגדר במפות העירייה כחורבה, עובדה שאינה מאפשרת גם גביית ארנונה על השימוש בו. "יושבים נציגי הרשויות ומפחדים מהכנסיות", הוא מסכם.

"איפה האנשים שמתפללים להר ציון? תעמידו עו"ד תותח שלא מפחד מאף אחד ותעצרו את הדבר הזה. אם לא תעשו את זה, תהיה כאן כנסייה כמו הולילנד", קורא כהן לעזרת הציבור היהודי הדואג לעתידה של ירושלים ובעיקר לעתיד העיר העתיקה.

בדבריו הוא מוסיף ומעיר כי כלל לא חפץ במאבקי כוח מול ראשי הכנסייה, ואף נועד איתם על מנת לברר את מקור הרדיפה שהוא חש מצידם כאשר הם מסרבים לאפשר לו את רכישת השטח. לדבריו כאשר אמרו לו שלא הם הגורם שמאחורי הסירוב ביקש מהם לכתוב מכתב ובו יצהירו שאינם מתנגדים למכירת השטח, מכירה שכאמור תואמת את כל הרישיונות שבידו. עד כה לא זכה למענה לבקשתו זו מראשי הכנסייה.

בעקבות הדברים הגיש כהן תלונה במשטרה בדרישה לחקור את התנהלות גורמי האכיפה מול בניית מבנה המלון שכאמור להבנתו נבנה באופן בלתי חוקי. תשובה שקיבל באחרונה בישרה לו שתיק החקירה נסגר שכן אין חשד בו לפלילים. הוא מצידו אינו מקבל את המענה הזה ובימים אלה שיגר מכתב ערעור ליועץ המשפטי לממשלה, בתקווה שזה יורה למשטרה לחקור את הפרשה כולה.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לדברים כי "המבנה המדובר (בית יוסף) קיים כבר למעלה מ-15 שנים. טענות המתלונן נבדקו על-ידי מפקח הבניה האזורי שהגיע למקום מספר פעמים ובדק האם התבצעו במקום עבודות בניה ללא אישור. לאחר מספר ביקורים שביצע במקום לא נמצאו בו עבירות בניה".

בנושא תשלום הארנונה על-ידי הכנסייה אומרים בעיריית כי זו "אינה נוקטת הליכי גביה כנגד הכנסיה מאחר ומתקיים משא ומתן בין מדינת ישראל לבין נציגי הוותיקן על הסדר תשלומי הארנונה, והממשלה התחייבה בפני הוותיקן לא לנקוט בפעולות גביה, עד שהעניין יוסדר".

בסוגיית התכנית לכריית מעבר תת קרקעי בין שני מתחמי הכנסייה אומרים בדוברות עיריית ירושלים כי "לא הגיעה בקשה כזו לעירייה".