הבעיה מתחילה בבית הספר? אילוסטרציה
הבעיה מתחילה בבית הספר? אילוסטרציהצילום: Thinkstock

אבי חסון, המדען הראשי במשרד הכלכלה, טען היום (שני) בכנס בנושא ההון האנושי בהנדסה שנערך במכללת אפקה להנדסה, כי קיים בישראל מחסור באלפי מהנדסים.

"כיום אנחנו לא מצליחים לספק את הביקוש לתעשיית ההייטק. הפערים בין דרישות החברות לכמות המהנדסים הולכים וגדלים מדי שנה כאשר כיום מדובר על פער של אלפי מהנדסים", אמר חסון.

לדבריו, "הנכס הלאומי של ישראל הוא ההון האנושי וצריך לומר שכיום הוא נמצא בסכנה. מנהלים בחברות משוועים ליותר כוח אדם ויותר מובילים טכנולוגים שישתלבו בחברות. כיום זהו החסם הכלכלי המרכזי ביותר של ישראל כמדינה בדרך לצמיחה. חוץ מההון האנושי אין לישראל תכנית עסקית אחרת".

"גם התועלת ממשאבי הטבע החדשים שלנו תהיה גדולה יותר מהתעשייה שתצמח סביבם. כיום כבר ישנה הבנה בקרב הממשלה שהנושא הזה דורש פעולה לאומית ובתוכה גם הקמת רשות לאומית לחדשנות שתהיה אחראית על תכלול הנושא", ציין חסון.

חסון הוסיף, "אחד הפתרונות יהיה בהבאת יותר אנשים מאוכלוסיות חדשות אל העולם הטכנולוגי. היום יש תכנית של משרד הכלכלה לשלב 1,000 אנשים ונשים מהמגזר הערבי בהיי-טק. אם נצליח לייצר סיפורי הצלחה במגזרים חדשים, זה יפתח את הדלת להמשך".

סגנית יו"ר המל"ג, ד"ר רבקה ודמני שאומן, אמרה בכנס, "צריך להגדיל את מספר הסטודנטים בהנדסה. התעשייה הישראלית עדיין נשענת היום על העלייה מרוסיה של שנות ה- 90. המחסור צפוי לזנק ולהחמיר כשעובדים אלו יפרשו ממקומות העבודה. המטרה שלנו היא להגדיל את מספר הסטודנטים בהנדסה, סטודנטים שיגיעו למקצועות הנדרשים ולמקצועות העתיד. במקביל צריך להכשיר גם מרצים איכותיים שיכולים לעסוק בהוראה באקדמיה וגם במחקר ופיתוח. ב-2015 גדל מספר הסטודנטים בשנה א' בהנדסה ב-420 סטודנטים וצפוי לגדול ב- 280 נוספים בשנה הקרובה".

ודמני שאומן התייחסה לתכניות לעידוד לימודי המדעים והמתמטיקה: "אני חושבת שההתחלה צריכה להיות הרבה יותר קודם. צריך ליצור צורך לפני התיכון ללימודי המתמטיקה ברמה גבוהה. זה לא יכול להיות משהו מנותק מהתלמידים".

פרופ' יוסי רוזנוקס, דקאן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל-אביב, תלה את האשם במצב שנוצר דווקא במערכת החינוך ובתוכניות הלימודים. לדבריו, "אנחנו לא רוצים לקלוט יותר מהנדסים כי הרמה של תלמידי התיכון שמגיעים אלינו יורדת משנה לשנה. ההכשרה בתיכון יורדת משנה לשנה. אנחנו רואים שהם לומדים בצורה אחרת מלפני 20 שנה. היום לא מתמודדים עם בעיות אלא רק מלמדים אותם לעבור את הבגרות. בשנה א' יש לנו נשירה משמעותית שהולכת וגדלה. הפתרון הוא לשנות את שיטת הלימוד בבתי הספר. צריך שייתנו הרבה יותר בעיות חשיבה. תלמידים אצלנו לא יודעים לפתור שאלות אלא רק שאלות של בגרות. בעקבות כך החל משנה הבאה נתחיל בהוספה של קורסי הכנה במתמטיקה".