עמוס ידלין
עמוס ידליןPhoto by Gideon Markowicz/Flash 90.

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, האלוף במיל' עמוס ידלין, קורא לגבות את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ולאפשר לבכירי צה''ל להביע את עמדותיהם בפומבי.

״חובתם של קציני ומפקדי צה״ל להביע ביושר מקצועי את עמדותיהם והערכותיהם וחובתה של הנהגה המדינית לשמר את חופש החשיבה והביטוי של בכירי הצבא", אמר ידלין.

לדבריו, שמירת תרבות שמרכזה תחקור אמת ואיתגור אינטלקטואלי היא בליבת עוצמתו של צה"ל. ''ניתוח אסטרטגי מקצועי ועמדה מוסרית ואתית אינן מחלישות את חוסננו הלאומי אלא רק מחזקות אותו". 

עוד אמר ידלין כי הדיון הפתוח הוא אחד ההבדלים בין ישראל לבין הסובבים אותה. ''חופש הדיון ומשמעת הפעולה, לאחר סיכום של הדרג המוסמך, הוא בבסיס הכפיפות של הדרג הצבאי לדרג המדיני – עליו אין שום ערעור בצה"ל. 

''בימים האלה חשוב מאד לגבות את שר הביטחון, אשר פועל על פי מצפן ערכי ופנימי ולא מאפשר לגרור את צה״ל אל מחוזות פוליטיים לא ראויים״, הוסיף ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.

נציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הבוקר "שיחת הבהרה" עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון על רקע העימות בין השניים. בתום הפגישה הוציאו שני האישים הודעה משותפת, "ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון נפגשו הבוקר וליבנו ביניהם את הדברים. אין ערעור, ולא היה כזה, על כך שהצבא כפוף לדרג המדיני והקצינים חופשיים להביע את דעתם בפורומים הרלוונטיים".