מעצר. אילוסטרציה
מעצר. אילוסטרציהצילום: istock

שופטת בית משפט השלום בירושלים קרן מילר הורתה בצהריים (רביעי) על שחרורם של שני נערים שנעצרו אמש באזור הר ציון בחשד להפרעה והעלבת שוטר ערבי לאחר שדרשו ממנו להציג תעודה כשזה ביקש לבדוק אותם, תוך שהם מסבירים כי הם חוששים שהוא מחבל המחופש לשוטר.

טיעון השניים נסמך על אירוע שהתרחש בשבת האחרונה כאשר לפי פרסומי המשטרה נעצר ערבי החשוד בכוונה לבצע פיגוע כשברשותו מדי משטרה.

השוטר ניגש אתמול בצהריים אל השניים בעת שצעדו מקבר דוד המלך בהר ציון בו הם לומדים בישיבה. לדבריהם השוטר ביקש מהם להזדהות והם ביקשו ממנו בתגובה להציג תעודת שוטר כשהם מסבירים שהם רוצים לוודא שערבי שניגש אליהם בעיר העתיקה בטענה שהוא שוטר, אינו מחבל שהתחפש.

השוטר סירב ולאחר דין ודברים הסכים להראות להם את התג בלבד. כאשר ניסו השניים לצלם את התג שלו, לקח השוטר את המצלמה והיכה אחד מהם, אשר סימני החבלה שעל גופו הוצגו לשופטת במהלך הדיון היום.

השניים נעצרו ונלקחו לתחנת מרחב דוד שם נחקרו בחשד להפרעה לשוטר, העלבת שוטר ואף בחשד להחזקת כלי פריצה לאחר שברשותו של אחד מהם נמצא מקל מתכת דק – אחת ממוטות השלד המרכיבות מטריה, אותו מצא זרוק באזור. הם נלקחו באמצע הלילה לבית המעצר במגרש הרוסים והבוקר הובאו לבית המשפט.

בבית המשפט הסביר עו"ד רחביה פילץ מארגון חוננו כי המוט הדק שנמצא ברשותם הוא אחד ממוטות השלד של מטריה זולה שמצא הנער, אשר ניתן לעקמו ביד, וייחוסו לשניים ככלי פריצה הינו התנכלות משטרתית נגדם.

לאחר שתמונת המקל הוצגה לשופטת מילר בידי חוקר המשטרה, היא קיבלה את עמדת עו"ד פילץ וקבעה כי אין מדובר בכלי פריצה.

חוקר המשטרה טען בדיון כי השניים נצפו כאשר הם צועדים בסמוך לכנסייה בהר ציון שהוצתה בעבר וקראו לשוטר "ערבי", אך עו"ד פילץ טען כי מדובר בטענה דמגוגית שכן השניים יצאו בשעת אחר הצהריים מהישיבה הסמוכה בה הם לומדים וחלפו ליד הכנסייה הנמצאת בדרך הראשית בה עוברים הולכי הרגל במקום, וכי ביקשו לוודא שמדובר בשוטר ולא במתחזה העלול להתגלות כגורם טרור.

השופטת דחתה את בקשת המשטרה להרחיק את השניים מאזור העיר העתיקה לתקופה ממושכת וכן את בקשת המשטרה להפקדה, וקבעה בסופו של דבר כי ישנו חשד סביר להפרעה לשוטר בלבד, כיוון שלפי טענת השוטר השניים סירבו להיבדק על ידו.

בכוונת הנערים להגיש תלונה במח"ש נגד השוטר. עו''ד פילץ הזכיר כי "וועדת אור כבר קבעה כי תרבות השקר פשתה במשטרה מהמסד ועד הטפחות. מגיע שוטר באופן שרירותי לנערים שלומדים במקום רק משום שהם עם כיפה ופאות, ודורש מהם תעודת זהות במטרה להשפיל אותם.

''כאשר הם מבקשים ממנו להזדהות כמחויב על פי חוק, השוטר מחמיר את המצב ומכה אותם, ולאחר מכן טוענים שמוט דק משלד מטריה שילד בן 3 מעקם ביד ואפילו בית מלגו אי אפשר לפרוץ איתו, הוא כלי פריצה? מדובר בהתנכלות פסולה, ואנו נגיש תלונה למח"ש בנושא", הבהיר.