מדורה אש ל"ג בעומר
מדורה אש ל"ג בעומרהלל מאיר

ל"ג בעומר, יום פטירתו של רשב"י, הוא יום חשוב וקדוש, אך הרב יונה גודמן מזהיר מפני תקלות שעלולות לבוא בו. 

"בחלק מהמקומות, המתרחש בשעות הקטנות של הלילה ליד המדורות של ילדינו הוא לא חינוכי ולא מאיר".

הרב מנצל את פינתו השבועית בערוץ 7 כדי לעורר את ההורים לשים לב ולשוחח עם הילדים על הפן החינוכי של ל"ג בעומר, "יש צורך בהכוונה הורית, מתוך דו-שיח והקשבה, לקראת ליל השימורים המתקיים ליד המדורות".

הרב גודמן קורא להורים להיות קשובים ולעתים פעילים, "החל מהשאלה מה מקור הקרשים שהם אספו, והאם חלקם 'נלקחו' מהמכולת השכונתית או ממדורה של קבוצה אחרת; והמשך בשאלה את מי הם משתפים במדורה שלהם והאם ישנם ילדים מוחרמים שאינם מוזמנים".

הוא מציע להורים לא להמתין לרגע האחרון עת הילד עומד ליד הדלת בדרכו למדורה, וכבר כעת לגלגל איתם שיחה על ההתנהגות המקובלת והמצופה במשפחה.

בין השאר מציע הרב גודמן לקבוע עם הילדים שעת סיום, תוך הדגשה כי אין חובה להישאר עד הבוקר, ואין חובה להישאר אחרון. אצל ילדים בגיל בית ספר יסודי הבעיה חריפה יותר, עת רשמית הם הולכים למדורה של הסניף, אך בשעה מסוימת המדריכים פורשים למדורה שלהם והילדים שלנו אינם הולכים הביתה אלא נשארים שעות ללא יד מכוונת. לדבריו, פעמים שהילדים טוענים כי "כולם נשארים כל הלילה" אך תיאום עמדות עם הורים אחרים ילמד שאף הם שומעים טיעון דומה, ממנו אף הם לא מרוצים.

את עיקר פנייתו מפנה הרב לתוכן המדורה. בדור בו יש לעתים מדורות עם מוזיקה עם תכנים מפוקפקים או בדיחות לא ראויות; בדור בו יש לעתים מדורות עם שתייה חריפה או מעשי שובבות לא רצויים – הוא קורא להורים לשוחח עם ילדיהם מראש על הדרך בה ניתן להפוך את ליל ל"ג בעומר ללילה מאיר.

"אחד הקשיים הוא הלחץ החברתי", אומר הרב גודמן ומוסיף, "בע"ה הילד שלנו לא יוביל מעשי שטות לא ראויים, אך השאלה מה יעשה עת אחר יזום זאת. האם יקום ויפרוש? האם יוביל עשייה אחרת? על זה ראוי לדבר איתו, בצורה נעימה, כבר כעת".

סוף דבר, הרב גודמן מציע לזכור ולהזכיר של"ג בעומר אינו תירוץ להישאר ער כל הלילה, ללא נוכחות מבוגר, אלא יום עם משמעות רוחנית עמוקה, שניתן לנסות ולהכירו, ולו במקצת.​