אהוד ברק
אהוד ברקצילום: פלאש 90

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק התייחס לראשונה לפיטוריו של שר הביטחון יעלון, ואף אמר כי הוא רואה ניצנים של פאשיזם בממשלת ישראל.

"ציונות חפצת חיים וניצנים של פאשיזם, כמו שרואים עכשיו בממשלת ישראל, אינם יכולים לחיות בצוותא", אמר לערוץ 10.

"לקחת את הבן אדם הכי טוב והכי מתאים לתפקיד, ולהדיח אותו ולשים במקומו אדם שהוא בעל יכולות פוליטיות ואחרות, אבל חסר ניסיון לחלוטין בתחום הזה, זה דבר שגוי ומופקר, ואכן ביטוי לשיקול דעת לקוי ולהלך רוח מטריד מאוד אצל מקבלי ההחלטות, ביטוי לחוסר אחריות כלפי צה"ל ולאזרחי המדינה", אמר ברק על המינוי הצפוי של אביגדור ליברמן למחליפו של יעלון במשרד הביטחון.

ברק אמר כי בעבר היו מינויים שגויים לתפקיד שר הביטחון ושליברמן יפעל בחודשים הראשונים בתפקיד להפריך את ההשערות האלו, אך המציאות הישראלית לא תאפשר את זה: נצטרך לראות את המחיר ונתפלל שלא נצטרך לשלם מחיר יקר מדי".

ברק אף אמר כי הוא חושב שכל חבר ממשלה צריך לקרוא את 52 העמודים שכתב היועץ המשפטי לממשלה כשהחליט לא להעמיד את ליברמן לדין: "אני לא יודע אם נתניהו קרא את זה, אם לא זה מטיל ספק במידת האחריות שלו, אם כן זה מטיל סימן שאלה על שיקול הדעת שלו".

לפי דברי ברק, יעלון גילה על חוסר האמון בו רק כשגילו לו כי לוקחים ממנו את תפקיד הביטחון, כדבריו של ברק. "כל ההתנהלות שלו מאז פרשת החייל היורה לאורך הגיבוי שנתן לרמטכ"ל בקשר לעובדה שאין מקום להוריד מחסנית על ילדה בת 12 עם מספרים, ואחר כך לסגן הרמטכ"ל, העובדה שהגיבוי שנתן לערכי מדינת ישראל, ערכי צה"ל ומגילת העצמאות, הם שהביאו לפיטורו, מעלים גם הם סימן שאלה כבד על שיקול דעתה של ההנהגה במדינת ישראל ועל הלך הרוח בתוכו היא נתונה".

"אי אפשר לקחת מיעלון את המקצוענות ולא את העובדה שבסופו של דבר הוא מחויב לערכי צה"ל ולערכי מדינת ישראל, שננטשים לנגד עינינו על ידי הממשלה הנבחרת", אמר ברק על יעלון ועל תמיכתו בסגן הרמטכ"ל, "האירועים האלה מציבים בפנינו מראה שהנהגת מדינת ישראל, בניגוד לעמדת העם וכולל הליכודניקים, עברה השתלטות עוינת על ידי גורמים זרים, השתלטות עוינת שנגדה יעלון התייצב והיה צריך לקבל גיבוי".

ראש הממשלה לשעבר אף מחמיר בדבריו, ואומר כי "מתאפשר לנו להביט אל המדרון החלקלק של ממשלת ישראל, שנדבקה בניצנים של פשיזם, להוציא את גרמניה בגלל מה שקרה שם אחר כך, הפשיזם היה בכל הדמוקרטיות לאורך הגדה הצפונית, ושלא נדבר על אמריקה הלטינית. ציונות חפצת חיים וניצנים של פשיזם, כמו שרואים עכשיו בממשלת ישראל, אינם יכולים לחיות בצוותא. האירועים האלה, ששיאם פיטורי יעלון, צריכים להיות לכל החברה, אור אדום לגבי מה שקורה בממשלה, כולל את העומד בראשה. יש שם דגל שחור מעל התנהגות הממשלה וקריאת השכמה לכל מי שמחזיק באמתחתו מצפון".

עם זאת, ברק טוען כי בניגוד להרצוג, שהיה במשא ומתן לגבי כניסת המחנה הציוני לממשלה, לא היה עושה זאת במקומו: "הממשלה הזאת בראשות נתניהו מתעתעת בכישרון רב בציבור הישראלי ובעולם, הדבר הזה הולך ומתאדה. אין מנהיג רציני בעולם, לא נשארו מובילי דעת קהל בעולם, רק יהודים נאמנים מתוך לויאליות אבל בלב קרוע, אין אף אחד שמאמין לממשלת ישראל".

תגובת ח"כ אביגדור ליברמן: "המורשת שהשאיר אחריו אהוד ברק בסיום כהונתו כראש ממשלה ושר ביטחון היא מדינה בוערת, עיי חורבות, מבצעים כושלים ושובל של עסקאות ביטחוניות מפוקפקות".