אורי מקלב
אורי מקלבצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

על רקע גל התובענות הייצוגיות המוגשות נגד גופים גדולים כקטנים בגין פגיעה בצרכנים ובלקוחות ובמטרה למנוע תביעות שאינן מוצדקות, הגישו חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה) הצעת חוק חדשה הקובעת הליך מקדמי לתובענות ייצוגיות.

לפי ההצעה, עותרים שיבקשו להגיש תובענה ייצוגית כנגד גוף כלשהו יידרשו לדון עמו קודם להליכים המשפטיים על מתן פיצוי מוסכם לתובעים הנפגעים, ואם בכל זאת ייבחרו התובעים לגשת לבית המשפט כדי לדון בתביעה, הם לא יוכלו לתבוע בגין מה שהגוף הנתבע כבר שילם כפיצוי מכוח ההליך הראשוני.

"היכולת להגיש תובענות ייצוגיות התבררה כיעילה ביותר בתחום הגנת הצרכן, ובעקבות תביעות שהוגשו כנגד קבוצות ענק הוחזרו לציבור מיליארדי שקלים. בנוסף, התביעות הייצוגיות יצרו הרתעה מפני ניצול והטעיית צרכנים – אך לעיתים השימוש בתביעות אלו נוצלו גם על ידי עורכי דין ותובעים סדרתיים שרק חיפשו דרכים להתעשרות קלה מבלי שהדבר יביא לתועלת ממשית לציבור", אומר ח"כ מקלב, ממגישי הצעת החוק.

מטרת ההצעה הינה להביא לתיקון העוולה ולפיצוי מוסכם עבור כלל הציבור מחוץ לכתלי בית המשפט, מבלי שיהיה צורך להתנהל בהליך משפטי ארוך ומתיש.

בדברי ההסבר להצעת החוק הוצג פן נוסף במצב הנוכחי, שבו בניגוד לעבר תובענות ייצוגיות אינן מוגשות רק כנגד תאגידים גדולים אלא גם כנגד עסקים קטנים המתקשים בייצוג משפטי מתאים.

"מרבית התביעות נגד גופים קטנים הוגשו על ידי תובעים סדרתיים המסתייעים ומכוונים על ידי עורכי דין שסרקו את כל התקנים ומבצעים רכישות בחנויות לאחר שבדקו כי אינם עומדים בהוראות הדין – דוגמת תביעות שהוגשו כנגד חנויות פיצוחים קטנות על כך שלא הדפיסו על האריזות אזהרה מפני חנק בשפה הערבית וכדומה – רק בכדי להגיש תביעות ייצוגיות ולגרוף בסופו של יום גמול והוצאות", מתואר בדברי ההסבר לחוק.

הצעת החוק החדשה צפויה להקטין כמות התביעות המיותרות ולהקל על העומס בבתי המשפט. במקביל, האפשרות לקיים הליך מקדמי מול החברה תגדיל את אמון הציבור ותאפשר לו להציג עוולות צרכניות הדורשות פיצוי בקלות רבה יותר, ומבלי שיזדקקו להפקיד בקופת בית המשפט תשלומי מקדמה גבוהים.