ליברמן ונתניהו
ליברמן ונתניהוצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בימין וכמובן גם בשמאל עולות לא מעט שאלות סביב אופן תפקודו הצפוי של חבר הכנסת אביגדור ליברמן במשרד הביטחון. בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס חבר מפלגתו של ליברמן וחבר הכנסת לשעבר, הד"ר שמעון אוחיון, לטענות אותן הוא דוחה לחלוטין.

"הוא ייראה מצוין", אומר ד"ר אוחיון, כיום מנהל מרכז דהאן, כשהוא נשאל כיצד ייראה ליברמן כשר ביטחון. "חבל שיש כאן צרות עין, גם לגבי משה ארנס בנושא הזה", הוא מוסיף בהתייחסו לדברי ארנס אתמול ביומן ערוץ 7 ולפיהם העברת התפקיד מיעלון לליברמן אינה אלא הימור מסוכן.

"הלא ליברמן מביא איתו ניסיון של שש שנים במשרד החוץ וגם בתפקיד יו"ר ועדת חוץ וביטחון. עוד בהיותי בכנסת חברים בוועדה אמרו שלא ראינו יו"ר כזה, מתמצא, מדייק, שומר על חשאיות, מקצועי. חבל שבגלל יריבות פוליטית כזו או אחרת אנשים לא מוכנים להסתכל על הכישורים שלו".

מוסיף אוחיון ואומר: "האיש לא רק לומד אלא מסוגל לנתח ולהתייחס בצורה פרגמטית וחכמה לכל דבר ודבר. אמרו זאת כבר אנשים שמכירים אותו ללא ראיה פוליטית כזו או אחרת".

עוד הזכיר בדבריו את תפקודו של ליברמן כשר החוץ, תפקיד שגם כניסתו אליו לוותה בלא מעט הרמות גבה וחששות בציבוריות הישראלית. "כולם יודעים את התרומה שלו במשרד החוץ. מי יצר את הקשרים עם מדינות אפריקה? מי הביא לכך שניגריה נמנעה בהצבעה ולא צריך את הוטו האמריקאי? מי דאג לכך שיגיעו 600 אלף תיירים מברית המועצות לשעבר? אולי צריך קצת יותר יח"צנות כמו במקומות אחרים... גם גישתו לשלום אזורי מוכרת. כל מה שהוא ניבא, בוודאי בסוגיה הביטחונית. הוא אמר זאת כמה חודשים לפני כל אירוע".

"יושב לו יאיר לפיד ונהנה כעת מהנפילה שיש כעת אצל הרצוג, וחוזר על רעיונות ששמע כמה וכמה פעמים אצל ליברמן בעל ראיה מקפת וגישה אחראית, בעל ניסיון בקבינט. אנשים נתפסים לאמירה שהוא אמר מתוך עמדה אופוזיציונית, אבל כאשר יושבים ליד ההגה ומובילים בצורה אחראית ומעשית רואים את אביגדור ליברמן האמיתי", אומר אוחיון כשהוא מתייחס להתבטאויות המוגדרות כקיצוניות שלהן אחראי ליברמן.

ממשיך ד"ר אוחיון ומתייחס בדבריו גם להקשר הדתי ומזכיר את עמדת ליברמן בנושא הגיור, "הוא בעד רפורמת הגיור שמוצעת על ידי רבני צוהר. הוא אומר שזו בעיה של שלוש מאות אלף איש ולא של בודדים וההתייחסות צריכה להיות רב מערכתית, והפתרון של רבני צוהר היה מקובל עליו.

קקהוא רצה לקדם אותו במסגרת ההלכה. הם הלכו יחד, הוא ודודו רותם ז"ל, אל הרב בקשי דורון, אל הרב עמאר ואל הרב עובדיה זצ"ל בעניין הזה. הוא לא רוצה להתנגח. הוא רוצה למצוא פתרון במסגרת ההלכה ואומר תנו פתרון, צאו מהקופסא ותנו פתרון שיפשט תהליכים. הוא לא רוצה להתנגח אלא לשמור על אותה גישה ממלכתית, אבל רוצה פתרון מעשי ולא בריחה. אביגדור ליברמן אינו בורח מהדברים אלא מתעמת איתם בצורה מעשית ונבונה".

ובחזרה לנושא הביטחוני שב ד"ר אוחיון ומגיב גם לאמירה ולפיה יש לתת לליברמן כמה ימי חסד והשאלה העולה מכך אם אכן ניתן לתת ימי חסד בנושאי ביטחון. "הוא מנותק לגמרי? הוא לא ישב בקבינט הביטחוני? הוא מנותק? הוא ישב בועדת חו"ב שבה מנהלים את כל המדיניות בסוגיה הזו.

''נכון שמבחינה צבאית הוא לא איש שדה אלא איש מדיניות וזה תפקידו, הוא לא צריך לצאת לשטח ולבצע פקודות בשטח, וכל התוקפים אותו על היעדר ניסיון צבאי, ראינו שרי ביטחון טובים ומוצלחים ללא ניסיון צבאי. הם היו בוודאי קרובים לנושא ולסוגיה כפי שהוא היה בוועדת החוץ והביטחון ובקבינט הביטחוני".

לקראת סיומם של הדברים נשאל אוחיון אם להערכתו יוכלו ליברמן ונתניהו לעבוד יחדיו כאשר עד לא מכבר הטיחו זה בזה האשמות ועלבונות קשים ביותר. "נכון, אהבה גדולה אין, ולא ניתן להסתיר זאת, אבל ההתייחסות בפוליטיקה ובמדיניות היא פרגמטית, התייחסות לגופו של עניין. כשאתה באופוזיציה הדברים נשמעים כך, אבל אני מעריך שבעבודה משותפת הם ימצאו את הדרך להתמודד".