הנגידה קרנית פלוג
הנגידה קרנית פלוגצילום: פלאש 90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (שני) להשאיר את הריבית במשק לחודש יוני ברמה של 0.1%, זה החודש ה-16 ברציפות.

מבנק ישראל נמסר כי ההחלטה להותיר את הריבית נועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

העמקת הירידה ביצוא בחודשים האחרונים מחזקת את הערכת הוועדה המוניטרית, על פיה לאור ההתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב.

סביבת האינפלציה ממשיכה להיות  נמוכה, תוך שחלו בה החודש התפתחויות שונות: מדד אפריל עלה, אך בשיעור נמוך מהצפוי; בציפיות לטווחים השונים חלו שינויים בכיוונים שונים, אך הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים ממשיכות להיות מעוגנות בתוך תחום היעד.

האומדן הראשון לנתוני החשבונאות הלאומית מצביע על התכווצות מדאיגה ביצוא, לאחר קפאון מתמשך בו, בעוד הצריכה הפרטית ממשיכה להוביל את הצמיחה, בתמיכת הריבית הנמוכה ועליית השכר במשק. מנגד, התמונה העולה מנתוני שוק העבודה ממשיכה להיות חיובית, ומתבטאת ברמה נמוכה של אבטלה, רמה גבוהה של תעסוקה, עלייה בשכר, ושיעור גבוה של משרות פנויות.

בפעילות הכלכלית העולמית ממשיכה להסתמן חולשה המתמקדת במשקים המתעוררים,  וברבעון הראשון גם בארה"ב ובבריטניה, ונמשכת האטה בצמיחת הסחר העולמי. ההתאוששות באירופה ממשיכה להיות שברירית. הבנקים המרכזיים העיקריים המשיכו את ההרחבה המוניטרית, אך לא העמיקו אותה, והמועד הצפוי בשווקים להעלאת ריבית בארה"ב הוקדם, לאחר שנדחה בחודשים הקודמים.

מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-27/3/16, ועד ל-19/4/16, נחלש השקל מול הדולר ב-3%, ובמונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי הוא נחלש ב-1.6%. ב-12 החודשים האחרונים נרשם ייסוף של 3.3% בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי, ורמת שער החליפין ממשיכה להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

קצב עליית מחירי הדירות התמתן מעט בחודשים האחרונים אך ממשיך להיות גבוה. כמו כן, נמשך היקף גבוה של נטילת משכנתאות, למרות עלייה בריבית עליהן בחודשים האחרונים.