השר חיים כץ
השר חיים כץצילום: אוליבייר פיטוסי. פלאש 90

שר הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ משיק הערב (שני) את תכנית ''יתד" - יוזמה לאומית להעצמת מאות אלפי צעירים וצעירות בגילאי 18-28, שתתמקד בארבעה תחומי חיים מרכזיים: פיתוח מסוגלות עצמית, השכלה, תעסוקה, תנאי מחייה נאותים ומענה לצרכים קיומיים.

במסגרת התוכנית, יופעל מערך רווחה ייחודי שיאתר את הצעירים ויצוות לכל אחד מהם חונך לחיים- "מנטור אישי", שילווה אותם במשך עשור ויתאים עבורם תכניות לפיתוח עצמי המותאמות לצרכים הייחודים. 

"יתד" תכלול בין היתר שירותים כגון סיוע ומימון השלמת השכלה תיכונית לצד ליווי רגשי וחברתי, תמיכה בחיילים במצבי סיכון לקראת השירות הצבאי, ליווי צעירים יוצאי החברה החרדית ועולים חדשים, מימון לימודים אקדמאיים, טיפול בצעירות בזנות, הבטחת הכנסה לצעירים זכאים באמצעות קרנות הביטוח הלאומי, תכניות לשיקום אסירים בעת שהותם במאסר ולאחר שחרורם ועוד.

השר כץ מספר על המניע המרכזי המוביל את היוזמה: "מידי שנה, עשרות אלפי צעירים נותרים חסרי הכוונה, ללא כלים לבניית חיים עצמאיים ובסכנה ממשית להצטרפות עתידית למעגל הנזקקות. חלק לא מבוטל, הם בוגרי מסגרות רווחה שקיבלו במשך השנים שירותים בהיקף של מאות מליוני ש''ח, כסף שבפועל נזרק לפח אם הם נותרים ללא הדרכה להמשך דרכם.

"תוכנית יתד תספק לצעירים ליווי אישי ורצף מענים למימוש הפוטנציאל האישי, להשתלבות בחברה ובתעסוקה ובעיקר הזדמנות ממשית לחיי כבוד ורווחה. אני מבקש להודות לשר האוצר משה כחלון על נכונותו לסייע ולחולל מהפכה בנושא חשוב זה", הוסיף.

בישראל חיים כמיליון צעירים בגילאי 18-25, מהם 200,000 מוגדרים במצבי סיכון. על פי נתוני משרד הרווחה, בשנת 2013 18% מקרב הצעירים בגילאי 18-25 לא עבדו או למדו; 46.6% אינם זכאים לתעודת בגרות- מתוכם 6% (52,000) לא השלימו 12 שנות לימוד. עוד עולה מהנתונים כי 16.5% מהגברים נושרים מהצבא בגין אי-התאמה ובעיות רפואיות במהלך השירות הצבאי.

על-פי הערכות הבית הלבן בוושינגטון, על כל דולר המושקע בצעירים מרוויח המשק האמריקאי 9 דולר כמס וחיסכון בהוצאות על אכיפה. על פי ארגון ה-Youth Guarantee האירופי, על כל יורו שמושקע בצעיר, המשק האירופי מרוויח 7 יורו. בהתאמה על כל שקל שיושקע בצעיר ירוויח המשק הישראלי 6 ₪", אומרים בלשכת כץ.