לקדם. מוטי יוגב
לקדם. מוטי יוגבצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת המשנה לעניינים אזרחיים וביטחוניים ביו"ש של וועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), קיימה היום (שלישי) דיון ראשון בסדרת דיוני מעקב אשר תתחיל לקיים בנושא תכנון כבישים ביו"ש ובעוטף י-ם.

יו"ר הוועדה אמר בפתח הישיבה, "ועדת המשנה לענייני איו"ש עוסקת בנושאים שונים שבממשק שבין ריבון צבאי, פיקוד המרכז ומתאם הפעולות בשטחים, לאוכלוסייה אזרחית. נושא סטטוס סלילת הכבישים, שהינו אחת התשתיות החשובות ביותר, לא נידון כאן עד עכשיו בוועדה משום שעסקו בו רבים וטובים".

"החלטתי על דיון גם בוועדה זו לאחר שנועצתי באישים שונים ומפאת חשיבות הנושא לטובת כלל האוכלוסיות ביו"ש. הוועדה תעקוב ותקדם את הנושא, כפי שאנו עושים בהצלחה כבר זמן מה עם תשתיות אחרות, כמו למשל הפריסה הסלולארית", הוסיף.

ח"כ אלי בן דהן (הבית היהודי), אשר בתפקידו כסגן שר הביטחון הוביל את הטיפול בחלק מהכבישים, הגיע לוועדה להציג את ההתקדמות בפרוייקטים שונים.

הוא סיפר לוועדה כי עד חודש אוקטובר צפוי להסתיים השלב התכנוני של שני פרוייקטים גדולים, כביש עוקף חווארה וכביש עוקף אל ערוב ובית אומר. כמו כן סיפר ח"כ בן דהן - ולאחריו גם ישראל אפריאט, קמ"ט תחבורה במנהל האזרחי על השדרוג הגדול הצפוי במעבר קלנדיה ובכבישים המובילים אליו.

יו"ר הוועדה ביקש לשים בדיון דגש על עומסי התחבורה הקשים בכניסה לירושלים לבאים מכל הכיוונים, ובמיוחד לאלה הבאים מיו"ש. "לא הגיוני שאזרחים נוסעים מביתם 25 ק"מ לירושלים, במשך שעתיים של פקק כל בוקר. יש עובדים שפוטרו מעבודתם, אנשים קמים ב-4:30 בבוקר כדי לא לאחר לפגישה ומגיעים מאוחר מאד הביתה, זה חמור מאד וזה ככה כבר שנים".

נציגי המועצות המקומיות ביו"ש סקרו בפני הוועדה את הבעיות הקיימות בכבישים בתחומן - והיכן עומדים פרוייקטים שונים. יו"ר הוועדה פנה לנציגים וביקש מהם לנסות להיפגש ולהגיע להסכמות ביניהם על פיתוח התשתיות בצורה אחידה.

ראש המועצה האזורית מטה בנימין, אבי רואה, הציע לכלל באי הדיון לקיים דיון משותף בכדי להגיע למצב בו כולם מנצחים - ויו"ר הוועדה הדגיש בפני ראשי המועצות את החשיבות של תכנון כוללני, המבוסס על תיעדוף מושכל, אותו יהיה אפשר להציג גם לדיוני תקציב המדינה, במקום שכל רשות תתחרה בשכנתה על תקציב.

ישראל אפריאט אמר לוועדה כי המנהל האזרחי "יוצא במכרז לתכנון תמ"א לכבישים באיו"ש וזה ייתן את הראיה הכוללנית. הראיה צריכה להיות מקצועית עם יושרה, ערכיות וחוק, ולא לפי אינטרס זה או אחר".

יו"ר הוועדה אמר כי התמ"א היא בהחלט נכונה ורצויה, אך בנוסף יפנה במכתב לראש הממשלה ולשרי האוצר, הביטחון והתחבורה - לגבי קידומה של תכנית פיתוח כבישים בראייה כוללת, אשר תקבל ביטוי כבר בתקציב המדינה הקרוב.

"אנו רואים כי בכל פרוייקט של הקלה לתושבים היהודים יש הקלה לפלסטינים, ולהיפך, ויש להמשיך ולקדם את הפרוייקטים במקצועיות ותוך תיעדוף שבסוף יביא את המיטב לכלל התושבים", אמר ח"כ יוגב.