מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

עם ראשיתו של מושב הכנסת הנוכחי צפויה להתחדש גם פעילותו של הלובי הציבורי 'לובי 99', הלובי הציבורי הראשון שהחל את דרכו במושב הקודם.

בראיון לערוץ 7 מספרת עו"ד לינור דויטש שהקימה את הלובי על הפעילות, אופייה ותוכניותיה לעתיד.

הקמתו של הלובי המדובר נועדה להוות מעין מענה לכמאתיים לוביסטים מסחריים הפועלים בכנסת, אותם היא מגדירה כ"שכירי חרב של בעלי ההון", ואת המציאות בכנסת ככזו שבה אין מי שדואג לצרכיהם של האזרחים בישראל.

הזכות להשפיע על רשימת הנושאים בהם יטפל הלובי נתונה לכל אזרח ובלבד שיתרום סכום קבוע, מעשרה שקלים ועד 250 שקלים, מדי חודש לפי בחירתו. עד כה נרשמו כחברים קבועים בלובי למעלה מאלף אזרחים הממקדים את תשומת ליבו של הלובי בסוגיות אזרחיות חברתיות וכלכליות מבלי לעסוק בסוגיות מדיניות וסוגיות של דת ומדינה המחלקות את העם.

עד כה, במושב הקודם של הכנסת, עסק הלובי בנושאי שקיפות, תגמולים למשאבי טבע והרפורמה בבנקים. לטעמה של עו"ד דויטש רב המשותף בישראל על השונה והמפלג, ועד כה אנחנו מקריבים שוב ושוב את הנושאים האזרחיים כלכליים על מזבח הנושאים המפלגים.

בין הישגי הלובי מונה דויטש את הפעילות עם חבר הכנסת דוד ביטן להעברת חוק הלוביסטים שמחייב שקיפות של הלוביסטים וזהות שולחיהם, נושא הגדלת תגמולי מפעלי ים המלח למדינה, עבודה מול ועדת שטרום בנושא רפורמת הבנקים והנחת הצעת חוק בהסכמת סיעות רבות, מהבית היהודי ועד הרשימה ההמשותפת, על הצורך בהגדלת תקופת הצינון של המפקח על הבנקים. דויטש מעירה ומציינת כי עד כה, למעט אחד, כל המפקחים על הבנקים מצאו את עצמם עובדים כמנכ"לים או דירקטורים בבנק בתוך שנה או שנתיים. לטעמה הרחבת הצינון היא אינטרס ציבורי מובהק.

עוד היא מזכירה את חוק המאכרים שמסדיר את פעילות הלוביסטים מול משרדי ממשלה, זירה שלדבריה בה טמון הכוח הגדול ובה מעורבים לוביסטים ללא פיקוח ובקרה. דויטש מציינת שפעילות הלובי בראשו היא עומדת מתמקד בעבודה מול חברי הכנסת של הקואליציה מתוך הבנה שזו הדרך לקידום חוקים מבלי להסתפק בהצהרות בלבד.

בשיחה עמה נשאלה עו"ד דויטש אודות עמדת הלובי בסוגיית מתווה הגז, סוגיה שעל אף שהיא אזרחית כלכלית חברתית היא מפלגת את העם. בתגובה היא מציינת שהלובי לא עסק בתחום זה בשל מורכבותו והיותו מצריך זמן ואנרגיה שאינם בנמצא עבור הלובי הצעיר.

לקראת מושב הכנסת החדש ניתן פרק זמן של כשבוע וחצי לחברים הקבועים בלובי על מנת שאלה יעלו הצעות לנושאים שבהם תתמקד עבודת הלובי. מאות הצעות הגיעו ומתוכם נבחרו חמישה נושאי גג עיקריים להצבעה בין החברים. שניים נבחרו לטיפול במושב הנכנס - הפרדת הון שלטון ומיסוי הוגן. בתוך נושאים אלה מציינת דויטש נושאי משנה כהסדרת הליך מינוי רגולטורים בכירים, ניגודי עניינים של ח"כים, מיסוי התאגידים הגדולים וכיוצא באלה.

לדבריה הבהרת סוגיית ניגודי העניינים של חברי הכנסת נדרשת גם לציבור המבקש לוודא שאכן שליחו עושה ופועל למען הציבור ולא לטובת אינטרסים אישיים, וגם לטובת חבר הכנסת עצמו שלא תמיד הדברים ברורים לו וגם הוא רוצה לדעת מה הקווים האדומים שאותם לא יוכל לחצות כאשר הוא עוסק בסוגיות שיתכן ויש לו או למקורביו נגיעה אליהם.

לקראת תום הדברים נשאלה דויטש אם היא רואה מצב עתידי בו יחליטו חברים בלובי לנטוש אותו מאחר והלובי לא עסק בתחום בו חפצו או מאחר ולטעמן הטיפול של הלובי אינו מספיק ואינו ראוי או מאחר ולטעמם נושא כזה או אחר נבחר מתוך אינטרס צר של ראשי הלובי. דויטש מבהירה כי הלובי פתוח לביקורת ואכן כל אחד מהחברים יכול להפסיק את חברותו בכל רגע נתון. "עד היום עזבו אותנו שני אנשים בלבד וגם הם מסיבות טכניות", היא מעירה ורואה בכך הוכחה לאמון אותו מקבלים ראשי המיזם מהחברים בו. "אני מאמינה שככל שנספק את הסחורה יש פוטנציאל עצום להתרחב ולגייס נושאים נוספים. רוב האנשים רואים את הפלוסים שבזה, ומי שלא מתאים לו יוכל תמיד ללכת".