בשבע מהדורה דיגיטלית

שומעים את הקולות - ביקורת דיסק

בעידן המסכים, דווקא קלטת אודיו יכולה לאלץ אותנו להפעיל את הדמיון ולראות בעיני רוחנו את גיבורי מגילת רות

חיים אקשטיין , י"ז באייר תשע"ו

בחזרה למציאות של בית לחם יהודה. 'ויקר המקרה'
בחזרה למציאות של בית לחם יהודה. 'ויקר המקרה'
תאטרון האודיו "אבות האומה"

'ויקר מקרה'

עיבוד דרמתי קולי למגילת רות

130 דקות

בעידן הטכנולוגי הנוכחי, הכלל "טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים" נחשב לעיקרון יסוד.

מרכז הכובד עובר יותר ויותר משמיעה לראייה, ותקליטים או קלטות של סיפורים לילדים הפסידו בנוק-אאוט לסרטים. גם כשמדובר בהמחזה של סיפורי התנ"ך, ילדים יעדיפו לראות הדמיה של המבול או של קריעת ים סוף, ולא רק לשמוע קריינות וסאונד של ברז פתוח. אבל עם כל הכבוד לסרטים, טוב שיש מי שעדיין מייצר דיסקים עם הצגות להאזנה.

למה להמשיך להאזין כשאפשר לצפות? בין השאר, כדי לשמור על הדמיון. לתת בעיקר לילדים – אבל לא רק להם – את החוויה שגדלנו עליה: לעצום עיניים ולתת לדמיון ליצור את הסיפור. לשמוע את הקולות ולראות את ההתרחשות המלאה בעיני רוחנו. לא רק לבהות ולהתייבש מול המסך.

חוויית ההאזנה משמעותית במיוחד כשמדובר בסיפורים היסטוריים. גם המפיק העשיר ביותר בהוליווד לא יצליח לשחזר באמת את קריעת ים סוף או את מעמד הר סיני, ולמען האמת – הוא גם לא יוכל לדמות סתם יום של חול בבית לחם יהודה. קל וחומר שהדבר יהיה קשה להפקה דלת אמצעים (כמו למשל רוב ההפקות שמאחוריהן עומדים אנשים יראי שמיים, מה שמקשה על הפקות בנושא ההיסטוריה היהודית לצאת לפועל). הטכניקות הוויזואליות מתיימרות להפגיש את הצופה עם העבר, אבל מכיוון שאף פעם זה לא יהיה שחזור אותנטי מהימן, אולי עדיף לדמיון החופשי לעשות את העבודה. לתת לו את הסאונד, והוא ימשיך לבד, בכוחו הבלתי מוגבל שאינו נתקל בבעיות הפקה.

'ויקר מקרה', הדיסק החדש של תיאטרון האודיו הוותיק 'אבות האומה', מפגיש את המאזינים עם מגילת רות. זהו מחזה של ממש, כולל בימוי קולות, משחק מקצועי, מוזיקה מקורית ואפקטים קוליים. אמנם הטקסט לפעמים ארכאי מדי, ופה ושם אפשר היה להנמיך את עוצמת הפאתוס ולהוסיף מעט הומור, אבל עדיין מדובר בחוויה. כך אפשר להיפגש עם מציאות החיים בבית לחם יהודה, לשמוע את הלך המחשבה של רות, לחוות את הכאב של נעמי, ובעיקר לפתוח את הראש ואת הדמיון למחשבות על מה שמאחורי מגילת רות. מתנה מתאימה לקראת חג השבועות.