סטודנטים ערבים באוניברסיטה העברית. (תמונת המחשה, למצולמים אין קשר לכתבה)
סטודנטים ערבים באוניברסיטה העברית. (תמונת המחשה, למצולמים אין קשר לכתבה)צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

פרשת הצבת המחיצות בנשף הריקודים של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית קיבלה השבוע תפנית מעניינת.

נזכיר כי בקשתן של סטודנטיות בפקולטה למשפטים להקצות בעבורן רחבה מתוחמת לריקודים נפרדים בנשף סיום השנה, עוררה סערה. הבקשה הועלתה בשבוע שעבר להצבעה בפני הסטודנטים בפקולטה, ואלה, ברוב של 211 נגד לעומת 176 בעד, החליטו שמחיצה לא תהיה.

טום ניסני, סטודנט לשעבר באוניברסיטה העברית וממכריהן של כמה מהסטודנטיות הדתיות בפקולטה, היה מהראשונים שהפיצו את דבר ההחלטה. בפוסט שפרסם ברשת החברתית תיאר את השתלשלות הפרשה. את דבריו חתם בשאלה: "מעניין מאוד מה היה קורה אם קבוצה של 10 מוסלמיות דתיות ולא יהודיות היו מבקשות מחיצה".

השבוע התברר כי לא מדובר בשאלה היפותטית. מכתב התנצלות ארוך ומפורט שפרסמו מארגניו של נשף הסיום, מלמד על התחשבות עמוקה מצדם ברגשותיהם הדתיים של סטודנטים בני דת אחרת באותו קמפוס - המוסלמים. המכתב נשלח בעקבות בקשתם של הסטודנטים המוסלמים לדחות את הנשף לתאריך אחר, מאחר שהמועד שנקבע לנשף הוא יומו הראשון של חודש הרמדאן.

"אנו מתנצלים מקרב לב על טעות זו, אשר הובילה למחדל של קביעת ערב הנשף על יומו הראשון של הרמדאן. במידה והיינו יודעים שהחג מתקיים (ובזו אנו מתכוונים לכל יום מחודש הרמדאן ולא רק ליומו הראשון), מעולם לא היינו קובעים את תאריך הנשף כפי שנקבע", כותבים מארגני הנשף, אשר מסבירים את מקור הטעות – הסתמכות על שנתוני אגודת הסטודנטים שאינם כוללים את החגים המוסלמיים. "נעשה כל שביכולתנו שאף פגיעה מהפגיעות האמורות לא תחזור על עצמה, וכן שהאוניברסיטה והפקולטה יציינו בשנתונים ובלוחות האקדמיים את תאריכי החגים המוסלמיים", הם מבטיחים.

מונית לנשף לכל מוסלמי

בהמשך מכתב ההתנצלות מפרטים מתכנני הנשף את מאמציהם להתחשב ברגשות הסטודנטים המוסלמים. זה החל במאמצים לשנות את מועד הנשף לתאריך אחר, ניסיון שכשל בשל עומס אירועים באולם שבו מתקיים האירוע. המשיך דרך בקשה למנהלי האולם שאם אירוע אחר יבוטל, שיודיעו על כך כדי שאולי בכל זאת ניתן יהיה לקיים את הנשף במועד חלופי.

מכתב ההתנצלות מתאר את המשך המאמצים: "ניסינו בכל מאודנו למצוא פתרון, אך לצערנו האולם סירב בתוקף להפחית מסכום דמי הביטול. הצענו לדחות את קיום הנשף באולם זה לשנה הבאה מתוך תקווה שהאולם לא יראה בכך ביטול האירוע, אך לאור המחיר המיוחד שקיבלנו מלכתחילה ולאור הקושי לדבריהם למצוא חוגגים להחליפנו בתאריך, הצעה זו נדחתה גם כן".

המכתב ממשיך ומתאר את הנפתולים שבהם ניסו המארגנים להתחשב במוסלמים, כולל נכונות לשנות את שעת האירוע כדי שתתאים לשעות שאחרי שבירת הצום. אם לא די בכך, נשקלה אפילו שליחת מונית במימון הפקולטה לכל סטודנט או סטודנטית מוסלמיים מביתם ועד לאולם הנשף. "לצערנו הרב הצעות אלו התבררו כלא רלוונטיות, מכיוון שאינן פותרות את הבעיה המרכזית שהיא ערכו ואופיו של חג הרמדאן", כתבו המארגנים בצער.

המארגנים אף היו נכונים לבטל את האירוע כולו, אך רק תשובתם של הסטודנטים המוסלמים כי אינם דורשים זאת מנעה את ביטול האירוע למענם, במה שכונה במכתב ההתנצלות כ"גדלות נפש של ממש".

את המכתב הארוך חותמים המארגנים בחזרה על ההתנצלות שוב ושוב ובהבטחה ש"אנחנו מתחייבים בריש גלי לעשות הכול כדי שלא לתת למחדל שכזה לחזור על עצמו".