"אנחנו מהיום שותפים חדשים-ישנים". נתניהו וליברמן בחתימת ההסכם אתמול (ד')
"אנחנו מהיום שותפים חדשים-ישנים". נתניהו וליברמן בחתימת ההסכם אתמול (ד')צילום: חזקי ברוך, אתר ערוץ 7

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול לסכם את השבוע הזה בסיפוק.

המשא ומתן עם 'ישראל ביתנו' הבשיל להסכם שירחיב את הקואליציה בעוד חמש אצבעות חשובות. אם שיתוף הפעולה עם ליברמן יצליח, הוא עשוי להועיל פוליטית לשני הצדדים, וכמובן לאפשר לממשלה להוציא את ימיה.

"ישראל זקוקה ליציבות שלטונית", אמר נתניהו בטקס החתימה, "אין זה סוד שהיינו חלוקים זה על זה, בסערת הוויכוח נאמרו דברים מצד שנינו שלא היו צריכים להיאמר. מאז הקמת הממשלה לפני כשנה הדגשתי פעם אחר פעם שבכוונתי להרחיב אותה. ישראל זקוקה ליציבות שלטונית - לכן אני מקבל בברכה את אביגדור ליברמן ו'ישראל ביתנו'. אנחנו מכירים אחד את השני קרוב לשלושים שנה, הלכנו יחד דרך ארוכה, ואין זה סוד שהיינו גם חלוקים. זה חלק מהעניין הפוליטי. אנחנו משלבים ידיים כדי להצעיד את ישראל קדימה".

יו"ר 'ישראל ביתנו' ח"כ אביגדור ליברמן הוסיף: "אנחנו מהיום שותפים חדשים-ישנים. בסופו של דבר החשוב ביותר הוא ביטחונם של אזרחי ישראל. תודה על היכולת להתגבר על כל המשקעים".

נתניהו מחכה לבנט

על פי ההסכם הקואליציוני, פרט לתיקי הביטחון והקליטה ל'ישראל ביתנו' הוקצו מיליארד וארבע מאות מיליוני שקלים למימון הרפורמה בפנסיה – שתינתן לכל אזרחי ישראל, ולאו דווקא ליוצאי מדינות חבר העמים.

ההסכם הקואליציוני הונח אתמול (רביעי) לעיונם של חברי הכנסת. שרי 'ישראל ביתנו', ליברמן וסופה לנדבר, צפויים להצהיר אמונים בכנסת ביום שני, וביום שלישי ייכנס שר הביטחון המיועד לתפקידו.

לסיום המשא ומתן קדמו כמה ימים מתוחים יחסית, שבהם היו חילוקי דעות ואפילו כמה רגעים של מבוי סתום – אבל היה נראה כי שני הצדדים מעוניינים להתגבר על כל המכשולים. ליברמן ונתניהו, לדברי מקורבי שני הצדדים, לא הקשיחו עמדות יתר על המידה ופתרו את המחלוקות ביניהם.

העניין היחיד שנשאר פתוח נוגע דווקא למפלגת הבית היהודי. השר נפתלי בנט הציג השבוע דרישה לחיזוק הקבינט בדרכים שונות כתנאי לתמיכה בכנסת בצירופה של 'ישראל ביתנו'. התוכנית לתיקון הליקויים בעבודת הקבינט שהציג בנט כוללת בין השאר מינוי מזכיר צבאי ייעודי לחברי הקבינט, שידאג לעדכונים ביטחוניים שוטפים ולהכנתם לביצוע תפקידם, הגברת סיורי שטח והקלה על גישת השרים למידע.

בנט הסביר מדוע העלה את הדרישה דווקא כעת וללא הקשר פוליטי. "בימים האחרונים מתגלים הצדדים הבעייתיים בהתנהלות הקבינט הביטחוני של מדינת ישראל ב'צוק איתן', שבאים לאחר כשלים דומים שהיו במלחמת לבנון השנייה. חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם, ולכן לא תפקדו כראוי בשעת מבחן כאחראים על צה״ל. הדברים ידועים ועלינו לתקנם".

לדבריו, "בשנתיים וחצי האחרונות פניתי לראש הממשלה מספר פעמים בדרישה זו, כולל במשא ומתן הקואליציוני. לצערי, דבר לא התקדם. לפיכך, העברתי לראש הממשלה דרישה ליישום תוכנית לתיקון ליקויי הקבינט. איני מבקש תפקיד או תקציב. אני מבקש להציל את אזרחי ישראל".

בסביבתו של ראש הממשלה זועמים על דרישתו של בנט. השר יריב לוין, שהפך מקורב מאוד לנתניהו בעת האחרונה, הבהיר כי לדעתו מדובר ב"מהלך לא ראוי". הוא טען כי לא מדובר בעניין שמנהלים עליו מגעים קואליציוניים אלא בנושאים שבהם מתנהלים ישירות מול נתניהו.

נכון לשעת כתיבת שורות אלה אין מגעים בין הצדדים. בליכוד מעריכים שאם יחליט נתניהו בסופו של דבר להתפשר בנושא, הדבר ייעשה על פי מתווה שיציגו אנשי ראש הממשלה ויחריף עוד יותר את מערכת היחסים העכורה ממילא בין נתניהו לבנט.

טלפונים לשרים ממוסקבה

שני אנשים נחשבים לשושבינים שעמדו מאחורי החיבור בין ליברמן ונתניהו, כשהיה כבר כמעט ברור שמפלגת המחנה הציוני קרובה להצטרף לקואליציה: השר זאב אלקין וראש מועצת שומרון יוסי דגן.

"אני האמנתי שזה יקרה וחתרתי לכיוון הזה", אומר השר זאב אלקין. "הבעיה הייתה להכניס את נתניהו וליברמן לחדר אחד ולהתגבר על חוסר האמון ביניהם. חשבתי שנכון למדינת ישראל ללכת לממשלה לאומית ולא לממשלה אחרת". אלקין מאמין שהשניים יצליחו להסתדר גם בהמשך. "אלו שני אנשים שמכירים אחד את השני המון שנים. היו להם עליות ומורדות. יש פה מדינה לנהל והיגיון פוליטי ואני מאמין שהם יצליחו להתגבר על הפערים".

אלקין מוסיף כי נעשתה עבודה משותפת ומוצלחת כדי להגיע למהלך. "מאוד שמחתי שהמנגנון שהצליח לשכנע את ליברמן שמדובר בעניין אמיתי הוא העובדה שהצלחנו לגייס את קבוצות המתיישבים בליכוד לעניין, בראשן הקבוצה של יוסי דגן, שעשה ניסים ונפלאות ממוסקבה ותפס שרים וח"כים בכל רחבי העולם והוביל אותם למהלך. הוכח ששיתוף הפעולה הזה אפקטיבי במהלכים משמעותיים".

גורמים בליכוד אכן מצביעים על כך שדגן, ראש מועצת שומרון, היה מעורב מאוד במהלך שהביא את נתניהו וליברמן לתת אמון בסיסי זה בזה ולהיפגש.

כאשר הובן שמדברים עם הרצוג על וטו בנושאי בנייה ביו"ש, ריכז ראש מועצת שומרון פעילות ענפה כדי להפוך את הקערה על פיה. "הוא הבין שהנטייה של ראש הממשלה היא ללכת עם הרצוג, ואמר שמהלך כזה עלול לפגוע קשות בהתיישבות. וכך, בשיחות האישיות שקיים הוא אמר לשרים ולחברי הכנסת שבכל קדנציה יש שעת מבחן וזו שעת המבחן של הקדנציה הזאת. הדברים חלחלו ועשו את שלהם", מספר גורם בליכוד שהיה מעורב בתהליך.