איילת שקד
איילת שקדPhoto by Alex Kolomoisky/POOL

נערים יזכו להגנה גדולה יותר במהלך חקירה. כך קובע תזכיר חוק חדש שהפיצו היום (חמישי) שרת המשפטים איילת שקד ושר הרווחה חיים כץ.

על פי התזכיר, הורי הקטינים יהיו מעורבים בחקירת הקטינים, בצמתים שונים במהלך החקירה, גם אם לא אושרה נוכחותם בחקירה עצמה.

כך, למשל, תידרש הסכמתם בטרם קבלת החלטה חשובה בחקירה, כמו בהחלטה להאריך משך חקירה או אם ביקש הקטין לעזוב את מקום החקירה בטרם סיומה.

כדי להותיר את ההורים "בתמונה", קובע תזכיר החוק כי העתק תשלום קנס לקטין תישלח גם להורהו, מתוך ההנחה שפעמים רבות ההורה הוא שמשלם את הקנס.

עוד נקבע בתזכיר החוק, כי חקירת קטין תיעשה בידי חוקרי נוער שעברו הסמכה לכך, בכפוף לחריגים המפורטים בטיוטת התזכיר, וכי חקירתם של קטינים בעבירות פשע תתועד בתיעוד חזותי, בכפוף לתוספת תקציבית נדרשת. כמו כן, זכויות הקטינים לפי חוק הנוער, שעד כה חלה רק בחקירה בתחנת משטרה תחול גם בחקירה מחוץ לתחנה.

גם זכויות נפגעי העבירה הקטינים יקבל חיזוק. בניגוד לבגירים, הזכאים לכך שאדם מטעמם יהיה נוכח בעת חקירתם בעבירות מין או אלימות, תזכיר החוק מציע כי נפגעי עבירה קטינים יהיו זכאים לכך בכל עבירה, כפי שהדבר קיים היום לגבי קטינים חשודים.

תזכיר החוק הוא פרי המלצותיה של הוועדה המייעצת לשרת המשפטים לעניין חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), בראשות השופטת בדימוס תחיה שפירא, ובהשתתפות נציגי המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, משרד המשפטים, פרקליטות המדינה, הסניגוריה הציבורית ומשרד הרווחה, כמו גם נציגי ציבור דוגמת המועצה לשלום הילד.

שקד אמרה היום, "אני רואה חשיבות גדולה בשמירה על נערים. בדומה למלחמה שאני מנהלת נגד הפצת תמונות פוגעניות של קטינים בווטסאפ, קיים צורך להגן על הקטינים, גם אם הם חשודים בביצוע עבירה, וכל שכן אם הם נפגעי עבירה.

''על ההורים להקפיד לדעת מה קורא עם ילדיהם ומשכך החוק יסייע להם בדבר. בנוסף, נקודת המוצא היא שנערים 'מתקפלים' יותר בקלות, ועלינו לשמור עליהם להתנהל ולהודות רק על עבירות שביצעו. אני מודה לשר הרווחה, חיים כץ על הסיוע בהפצת התזכיר", דברי שקד.