בניית השירותים
בניית השירותיםצילום: רגבים

סמוך לשער הג'ואנמה המוביל להר הבית, קיים אתר עתיקות מוכרז ששימש במהלך התקופה העות'מאנית כמבנה השלטון של ירושלים וכבית מעצר.

באתר זה נמצאו שרידיה של 'מצודת אנטוניה' שבנה המלך הורדוס בשלהי ימי הבית השני.

לתנועת רגבים נודע כי במהלך החודשים האחרונים מבצע הוואקף המוסלמי עבודות נרחבות ובלתי חוקיות באתר ובונה בית-שימוש ציבורי למתפללים המוסלמים בהר הבית, תוך גרימת נזקים כבדים וחסרי תקנה לאתר הארכיאולוגי, לעתיקות בית שני ולממצאים המצויים בו ובסביבתו.

במסגרת העבודות נחפרו בין היתר קווי ביוב בעומק של עד מטר מתחת לפני האדמה, ונבנו עשרות רבות של חדרי שירותים ומקלחות, תוך פירוק של אומנות קיר עתיקות ויציקות בטון על גביהן.

בדיקה נוספת העלתה כי בלחץ הדרג המדיני הוקפאו הליכי האכיפה בהם פתחה רשות העתיקות.

פקחי הרשות שהגיעו למקום הוציאו צו הפסקת עבודה שאסר את המשך עבודות הבינוי, אולם חרף הצו, העבודות נמשכו ביתר שאת.

הארכיאולוג ד"ר גבי ברקאי

נציג הוואקף המוסלמי אף הצהיר בפני אנשי רשות העתיקות ומשטרת ישראל, כי בכוונת הוואקף לפרוץ פתח חדש למתחם הר הבית מבחוץ ולהכשיר בחזיתו של פתח זה רחבה חדשה, צעד שיגרום לפגיעה אנושה בחומת ההר ההרודיאנית.

כמו כן הבהירו ראשי הוואקף שהם מתכוננים להפעיל את האתר כבר בחודש רמאדן הקרוב שיחל בעוד כשבועיים.

במהלך חודש מרץ 2016 הגישה רשות העתיקות כתב תביעה חמור ביותר כנגד הוואקף המוסלמי בבית המשפט השלום בירושלים, ובית המשפט הוציא צו מניעה שאסר על המשך העבודות, אולם למחרת ביטל בית המשפט את הצו – ביוזמת ולבקשת רשות העתיקות שקיבלה הנחיה מהדרג המדיני 'למשוך' את צו המניעה.

כשבוע לאחר מכן התקיים דיון נוסף בבית המשפט, בו נכח נציג היועץ המשפטי לממשלה, במהלכו ביקשו הצדדים לדחות את מועד הדיון, זאת לנוכח עדכון על "דיונים אינטנסיביים שהדרג המדיני מנהל לצורך סיום המחלוקת בהסכמה".

הדיון אכן נדחה לתחילת מאי 2016, ובמקביל אף נמשכו עבודות הבניה הבלתי חוקית והרס העתיקות.

בדיון הבא עדכנה רשות העתיקות את בית המשפט, כי הדרג המדיני הבכיר ממשיך בניסיונותיו להסדיר את הסוגיה במישור המדיני ולמצות "תהליך הידברות" מול הוואקף, ומשכך ביקשה התובעת ארכה עד לחודש יולי 2016 - עם תום חודש הרמאדן.

צילום: רגבים

לתנועת רגבים נודע כי עבודות הבניה באתר הארכיאולוגי צפויות להסתיים עם תחילת חודש הרמדאן בעוד כשבועיים ימים. אתמול בערב (רביעי) שלחו מכתב בהול לראש הממשלה, לרשות העתיקות ולשרה מירי רגב הממונה על הרשות, ולראש עיריית ירושלים - בדרישה לעצור את המשך העבודות.

ב'רגבים' חוששים כי ברגע שיחל השימוש במתחם השירותים שנבנה באתר הארכיאולוגי וייפרץ השער בחומת הר הבית, יקשה הדבר להחזיר את הגלגל לאחור.

"לא יעלה על הדעת כי חרף חומרתן הרבה של העבודות הבלתי חוקיות וחרף המשך הריסתו המוחלטת של האתר הארכיאולוגי והפגיעה בהר הבית, לא נעשה על ידיכם דבר על מנת לעצור בפועל את הבניה באתר הארכיאולוגי והריסתו", כותבים עורכי הדין אבי סגל ויעל סינמון. "מדובר בהתפרקות מוחלטת ובלתי סבירה מחובתכם לאכוף את החוק, אשר אין להשלים עמה".

לנוכח דחיפות העניין דרשו ב'רגבים' לקבל מענה בתוך שלושה ימים לכל היותר, בטרם יפנו לבג"ץ.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בתביעה משפטית תלויה ועומדת. הסוגיות הקשורות להר הבית ובאזורים הסמוכים מטופלים באחריות ובשיקול דעת, תוך הבטחת שמירת המקומות הקדושים והסטטוס קוו".