יועז הנדל
יועז הנדלערוץ 7

ד"ר יועז הנדל, מי שעבד לצידו של נתניהו, מבין ותומך בדרישתו של השר נפתלי בנט אפילו במחיר של פיטורי שרי הבית היהודי והפלת הממשלה.

"הדרך שבה נתניהו הרחיב את הקואליציה — ובעיקר איבד את בוגי יעלון כשר הביטחון — היא כנראה אחת השגיאות הפוליטיות הגדולות שעשה בשנים האחרונות. השבשבת הפוליטית התקלקלה. נתניהו לא תיכנן אלא נגרר", כתב הנדל בעיתון "ידיעות אחרונות".

"בתוך שעות ספורות — ובמקרה הגרוע מבחינת נתניהו בתוך ימים ספורים — יסתיים המשבר הזה בחתימה על הסכם. זה יקרה מיד אחרי שנתניהו יקבל את דרישתו של בנט. זו דרכו של עולם. זו דרכו של נתניהו. הלחץ עובד.

נציגי ראש הממשלה ושר החינוך יודעים היטב את הנחת המוצא של מחנכים בעם היהודי: מה שאדם משנן ולומד בתחילת הדרך הוא לא יכול לשכוח לעולם. גם לא בפוליטיקה. בנט למד על משמעות הפעלת הכוח, והוא משתמש בזה בהתאם לתפיסת עולמו".

"אפשר היה לבחון את הדברים רק במישור הפוליטי: מאבקי כוח על הבסיס הימני, חששותיו של נתניהו מבנט כיורש פוטנציאלי. כל זה היה נכון אלמלא בנט היה צודק. הדרישה שלו להפוך את הקבינט (שאמור להיות הגוף הכי חשוב במדינת ישראל בקביעת מלחמה ושלום) לכלי יעיל היא מהמוצדקות שנשמעו כאן בשנים האחרונות.

בשנים האחרונות התייחס נתניהו לקבינט כאל מעגל דיונים ריק מתוכן. בימי שגרה הועלו לשם נושאים שלנתניהו לא הייתה בעיה שידלפו (וכך קרה), בימי מלחמה השתמש בקבינט מתוך ראיית העתיד או ועדת הבדיקה שבוא תבוא. דיונים רגישים יותר התקיימו בשמינייה, ואלה שהיו בנפשו במעגל מצומצם יותר בחדרו של ראש הממשלה. הקבינט שימש מקום להוצאת קיטור ולהגדרת חשיבות. הפוך לתפקידו בחוק", כתב הנדל.

"בנט דורש, ובצדק, לעשות סדר. להיות שותף להחלטות. כשזה מצטרף לדו"חות מבקר המדינה על תהליכי קבלת ההחלטות ממשט המרמרה ועד לצוק איתן, נדמה שאין שום סיבה להתנגד לכך. בהתחשב במעגל היועצים החסר (בעיקר ראש מל"ל), בהתפטרות יעלון ובמסקנות העבר, נתניהו יכול היה להרוויח מזה עוד כמה כתפיים שיישאו בנטל האחריות, לעקוף משבר פוליטי ולעשות את הדבר הנכון. עכשיו נותר לעשות רק את מה שאין לו ברירה".