בן יצחק בבית המשפט המחוזי. ארכיון
בן יצחק בבית המשפט המחוזי. ארכיוןצילום: Abir sultan/Flash90

שופטי בית המשפט העליון, המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין והשופטים סלים ג'ובראן ודפנה ברק ארז החליטו להפחית את עונשו של נחום בן יצחק, אשר הורשע בהריגת החייל איציק מור בחודש אוקטובר 2009.

על פי החלטת השופטים, בן יצחק ירצה 10 שנות מאסר בפועל במקום העונש שנגזר עליו על ידי בית המשפט המחוזי ועמד על 13 שנות מאסר.

השופטים קיבלו את ההחלטה לאחר שקבעו, כמפורט בחוות דעתה של השופטת דפנה ברק ארז, כי קיים ספק סביר בשאלה האם בן יצחק או חבר שהיה עמו הוא זה שדקר את הדקירה שהרגה את איציק מור ז"ל.

עם זאת קבעו השופטים, כי למרות שהחבר זוכה בבית המשפט המחוזי מעבירת ההריגה זיכוי מוחלט, זיכוי שעליו המדינה לא ערערה ולכן לא ניתן להפוך אותו, ניתן להרשיע את בן יצחק כמבצע עבירת הריגה, ביצוע בצוותא.

"אני סבורה כי הקשיים הראייתיים שעליהם הצבעתי מותירים ספק סביר ביחס לכך שהמערער הוא שדקר את המנוח. הגרסה לפיה המערער לא היה מי שנעץ את הסכין ברגע הקטלני בו נדקר המנוח היא גרסה מסתברת אשר ניתן להסיק את קיומה ממספר ראיות ועדויות", קבעה השופטת ברק ארז.

לדבריה, "לא למותר לציין שבשתי הגרסאות העיקריות (של אוהד ושל המערער) ישנם 'חורים' וסימני שאלה, אשר מתחזקים בין היתר בשל העובדה שמדובר באירוע קצר ומהיר שצפו בו עדי ראיה רבים מזוויות שונות, אשר חלקם שתו באותו הערב כמויות לא מבוטלות של אלכוהול, וכן כי עדותם נמסרה זמן רב יחסית לאחר אותו אירוע טראומטי. נוכח האמור, הקושי להצביע בוודאות על נכונותה של אחת הגרסאות מתחדד".

העובדה שלא ניתן היה לבחון פעם נוספת את מידת אשמתו של החבר, היא זו שכאמור הובילה להקלה בעונשו של בן יצחק, אשר ירצה כאמור עשר שנות מאסר.

סנגורו של בן יצחק, עו"ד קובי בן שעיה, מסר בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת ביהמ"ש העליון שקיבל את טענתנו כי בן יצחק אינו הדוקר והפחית את עונש המאסר בשלוש שנים".