הצוות הרפואי עם המושתל
הצוות הרפואי עם המושתלצילום: דוברות בית החולים

מחלקת ההשתלות בבית חולים בילינסון, המהווה מרכז השתלות ארצי ביצעה לראשונה בישראל השתלת כליה ייחודית שכמותה בוצעו רק פעמים ספורות בעולם.

מדובר בכליה שהושתלה לפני 9 שנים בגופה של אישה בת 55 בניתוח השתלה שנערך בפיליפינים.

השבוע נפטרה האישה כתוצאה מאירוע מוחי וכלייתה המושתלת הוצאה והושתלה בשנית בגופו של אחיה.

לדברי פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבית החולים, "האתגר בהשתלה זו הוא ההתמודדות עם אזור מרובה בכלי דם שעשוי להיות מצולק. למרות בדיקות ההדמיה המקדימות, רק בפתיחת הבטן ניתן לדעת אם אפשר לחבר את הכליה עם כלי הדם למקבל החדש. כיוון שמצבה של הכליה מצוין, החלטנו לאפשר השתלה של הכליה בשנית".

לדבריו, "כיום, כבר ברור שעם חשיבה מחוץ לקופסא בשילוב עם מיומנות הרופאים והאמצעים המתקדמים העומדים לרשותנו- יש דרכים רבות להתגבר על החוסר באיברים להשתלה במדינת ישראל. הסיפור הפעם מרגש כפליים כיוון שאותה כליה שמושתלת פעמיים, הושתלה בגופו של אח הנפטרת, שגם הוא נזקק להשתלת כליה עקב אותה מחלת כליות מולדת".

"זהו המקרה החמישי בעולם המדווח בספרות, והראשון בעולם בו מועברת כליה בטווח כה ארוך ובתוך המשפחה", ציין פרופ' מור.

ד"ר ערן הלפרן, מנהל בית החולים, הוסיף, "מדובר באתגר נוסף שלקחה על עצמה מחלקת ההשתלות בבילינסון, שמהווה מרכז השתלות ארצי בישראל. לשמחתי, הניתוח צלח ומצבו של המושתל טוב. אני גאה בצוות הרפואי של מחלקת השתלות שלא נרתע מאתגרים ופרץ דרך גם בנתיב זה. מדובר בצעד אמיץ שרק צוות עם ניסיון, חדור אמונה ומסור כל כך יכול לבצע".