כנס הוקרה לתורמי כליה
כנס הוקרה לתורמי כליהצילום: יח"צ

בכנסת קיימו אתמול (שלישי) יום מודעות וטקס הוקרה לתורמי הכליה בישראל.

את האירוע יזם ח"כ יואב בן צור (ש"ס), אשר אירח את הרב ישעיהו הבר, יו"ר עמותת 'מתנת חיים' המקדמת את תחום השתלות הכליה האלטרואיסטיות בישראל ובמסגרתה כבר יותר משלוש מאות בני אדם תרמו כליה לאדם זר שלא הכירו והצילו חיים.

יום המודעות החל בדיונים בועדות הכנסת השונות. בוועדת הכספים של הכנסת, סיפר הארי לנגמן, בכיר במשרד האוצר לשעבר, על בנו שעבר השתלת כליה מתורם זר בחנוכה האחרון.

בוועדה דובר על חסכון של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מכל תורם כליה, אשר הודות לו מחלימים חולים המטופלים בדיאליזה וכן על המעטפת הכספית הניתנת לתורמים במסגרת תרומתם.

בוועדת החינוך דובר על הצורך ההסברתי בעניין התרומה האלטרואיסטית, בצורך להגדיל את המודעות בתחומי החינוך ובהטבות לסטודנטים אשר תורמים. הוועדה קראה למל"ג להתחשב בסטודנטים הללו ולייחס להם הקלות המקובלות אצל מילואימניקים.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר כי "לב העניין זה ההסברה, שאם אנשים תורמים כליה, לא קורה להם דבר והם מסייעים להצלת חיים. אמנם אנשים חיים לאורך שנים עם טיפולי דיאליזה וזה מציל חיים אבל גם איכות חיים היא דבר חשוב וחייהם של מטופלי דיאליזה לאורך שנים אינם חיים".

לאחר הדיונים בוועדות התקיים טקס חגיגי באולם שפרינצק בכנסת בהשתתפות כמאה תורמי כליה ובני משפחותיהם, וחברי כנסת רבים. במסגרת האירוע, אותו הנחה הד"ר אבשלום קור, הוענקו תעודות הוקרה לתורמי הכליה בישראל ולעוסקים בתחום ההשתלות.

במהלך הטקס אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי הוא מתרגש לראות אל מול עיניו עשרות רבות של אנשים שתרמו איבר מגופם לאדם אחר שלא הכירו, רק למען הצלת נפשות. אדלשטיין אמר עוד כי הוא לא רגיל לראות היענות כה נרחבת של חברי כנסת מכל סיעות הבית ואין ספק כי מדובר ביופיו של העם בישראל ובערבות ההדדית הגבוהה ביותר הקיימת.

שר הבריאות יעקב ליצמן דיבר על חשיבות העלאת המודעות לתרומות מן החי. ליצמן אמר שיפעל לקדם תקציב ממשרדו לטובת תרומות הכליה בישראל, "הרב ישעיהו הבר הוכיח לכולנו שהיעד לגייס תורמים עבור כל החולים הממתינים ברשימות ההמתנה במחלקת הדיאליזה הוא ממשי וריאלי ויש לחתור לכך".

ח"כ יואב בן צור אמר, "אני רואה ביום זה נקודת ציון משמעותית לעידוד הציבור לתרומת כליה, אני סבור כי על המדינה לנקוט צעדים משמעותיים שיקלו על התהליך, על התורמים והמושתלים ואפעל לכך. במעמד זה אני בוחר להוקיר תודה והערכה רבה לתורמי הכליה שהם דוגמא וסמל לעשייה מצילת חיים בחברה בישראלית".

שרה ספקטור, אם למשפחה ברוכת ילדים סיפרה שתרמה כליה לאישה שלא הכירה, "הצלתי חיים אבל אני מרגישה היום טוב יותר מבעבר, הקדוש ברוך הוא הביא לנו שתי כליות, אחת לעצמנו ואחת כדי לתרום".

הרב ישעיהו הבר, יו"ר עמותת 'מתנת חיים' סיכם את הדיונים ואמר כי "אירוע ההוקרה הוא ההזדמנות להוקיר לכל תורמי הכליות בישראל, אשר נותנים מעצמם באצילות. כאשר הקמתי את 'מתנת חיים', הצבתי לי למטרה שבעזרת ה' לא יהיה חולה שימתין לתרומת כליה. מדי יום אנו מקבלים עוד פניות מאנשים שמעוניינים לתרום מעצמם ולהעניק מתנת חיים לאחר ובכך להציל חייו.

"אני מקווה שנצליח בעזרת השם לחלץ מטיפולי הדיאליזה הקשים כמה שיותר חולים, עד הגשמת החזון שכל הנזקק להשתלת כליה, יזכה בה בתוך זמן קצר. אני מברך על הוקרת אישי הציבור ומאמין שבאמצעותה נוכל להתפתח ולקדם את המודעות והחשיבות של מעשה תרומת הכליות".

הרב הבר סיפר את סיפורו האישי כמושתל כליה ,"עברנו סבל נוראי ואמרתי שאעשה הכל כדי שחבריי ייצאו גם הם מהסבל הנורא והקשה הזה של מחלקת הדיאליזה. הדרך עוד ארוכה אבל אני מאמין ומתפלל שנגיע לכך, אני חי יום יום ונפגש עם טובי בני העם הזה שנותנים איבר לאחר ומצילים אותם".