בקית גדל הפיתוי לצאת החוצה
בקית גדל הפיתוי לצאת החוצהצילום: שאטרסטוק

זהו. זכינו לשבועיים של אביב, ועכשיו הוא נגמר, משאיר אותי פעורת פה מול הקיץ האימתני שעומד על סף ביתי.

אצלנו, בנגב המערבי, הקיץ מרגיש כמו מפזר חום בתוך החולצה. חולצת בסיס כמובן. ואני עומדת בגינה ולא מצליחה להסביר ללואיזה האומללה למה קיץ, למה נגב או למה אני.

חמש שנים נאבקתי בקיץ הזה, מנסה ליצור סביבה שתזכיר לי את כור מחצבתי - הרי ירושלים. תליתי צילייה, שתלתי פסיפלורה, השקיתי בלי הכרה וישנתי בבריכת הילדים. אבל לפני כמה ימים שלח לי ה' את ההבנה המופלאה: אין כמו בבית.

אין יותר מאבקים, אין יותר פסיפלורה. אני כאן, והבית שלי יהפוך לנווה המדבר הנעים, הבריא והקריר ביותר. נופפתי לגינתי היקרה לשלום, איחלתי לה הצלחה והרבה מים בקיץ המתקרב, ניפגש כנראה רק בסתיו - ונכנסתי הביתה.

חמוצים וריבות
מחברת המרקחות שלי עמדה על השולחן, ואחרי צלילה ודפדוף של שעה נזכרתי איך חיים את הקיץ בבית. כיום התרגלנו לכך שהבית הוא תחנת מעבר ומנוחה בין עיסוק אחד למשנהו. אך בעבר נשים לא יצאו הרבה מהבית, והוא נהפך לממלכה עשירה ומלאה כל טוב.

המזווה הוא אחד המאפיינים שנעלמו עם החיים המודרניים. מזווה אמיתי מכיל מרקחות, צנצנות ושימורים ביתיים. כל אלה משקפים את החיבור העמוק של בעלת הבית לגינה ולמטבח - לתהליכים ולחיים עצמם.

ירקות חורף נקטפו, נחתכו ונשמרו כחמוצים לימי האביב. פירות ופרחי אביב הפכו לריבות, לליקרים ולבשמים לכל השנה כולה. והקיץ? רבים, כמו סבתי למשל, עלו לבתי הקיץ אשר בהרים כדי לשמור על הגפנים ולהתאוורר קצת. ומי שלא יצאו מבתיהם - למדו כיצד להביא את העולם לתוך הבית.

גינון ביתי
השלב הראשון הוא להגדיל את המנבטה הביתית שלי, לגנן בתוך הבית. הוצאתי עוד כמה צנצנות זכוכית ומסננות, והשריתי ארבע קערות שונות של זרעים וקטניות (חומוס, מאש, עדשים ירוקות ועוד). כי אם אי אפשר לעבוד בגינה - הגינה תיכנס הביתה.

נבטים הם מזון-על עשיר בוויטמינים, במינרלים ובאנזימים. הם תעסוקה נפלאה לילדים, ותוספת טעימה לכל כריך, סלט או ממרח.

מניחים בקערה מכוסה בבד, משרים ללילה במקום חשוך וקריר יחסית ומעבירים למסננת. שוטפים ומניחים מעל לכלי להוצאת עודפי נוזלים. שוטפים פעמיים-שלוש ביום במשך יממה נוספת, עד שיוצא שורש קטן ונחמד. תענוג.

השלב השני הוא הצללה וקירור הבית. חוץ ממזגן יש דרכים נוספות לקרר את הבית: הגיפי את התריסים בשעות השיא וקפלי את השטיחים, דאגי להצללה על הבית ושתלי קרוב לחלונות צמחים מרעננים. צמחים אלה יוצרים מיקרו-אקלים שמוריד את הטמפרטורה בסביבתם. עציץ נענע, לדוגמה, מטהר את האוויר בבית, אנטי ויראלי, נותן ריח מרענן, מצנן ומרחיק נמלים וחרקים.

השלב השלישי הוא הגוף. זה הזמן להשקיע במסחטת מיצים טובה ולשדרג כל ארוחה קיצית עם משקה בריא ומקרר - מיץ גזר-תפוח-סלרי או סלק-תפוח. מלאו את המקרר בבקבוקים צבעוניים, מקררים וטעימים להפליא.

נווה מדבר
בקיץ יש פיתוי גדול לצאת החוצה, אבל אם תשקיעי בהכנת נווה מדבר בבית ומסביב לו - הקיץ יעבור בקלות ובכיף. בריכה לילדים, גן ירק אחרון לפני שנת השמיטה, חומרי יצירה אקולוגיים ומזון בריא וטרי - כל אלו ועוד יהפכו את הבית למקום שנעים וכיף לחיות בו, בייחוד כשבחוץ השמש נוהמת.

מתכוני טיפוח לקירור הגוף

BODY SPRAY
תרסיס ריענון לגוף
מלאי בקבוק מתז (ספריי) בחליטת מנטה קרה, שלוש טיפות שמן אתרי לבנדר ושלוש טיפות שמן אתרי מנטה. בכל פעם שהחום מתגבר, פשוט רססי על כל הגוף ומיד תרגישי הבדל מדהים. אגב, התרסיס הזה יעיל גם לנשים שסובלות מגלי חום בגיל המעבר.

טלק מקרר
בקופסת תבלינים מחוררת מלאי קורנפלור, הוסיפי חמש טיפות שמן אתרי לבנדר וחמש טיפות שמן אתרי מנטה ונערי היטב. לאחר כל מקלחת פשוט פדרי את הגוף ותישארי יבשה, קרירה וריחנית במשך שעות ארוכות.

בגדים
מבדים נושמים
זה הזמן להיפרד מחולצות הבסיס הסינתטיות ולעבור לבדי כותנה טבעיים. כשלובשים בד נושם, ריח הגוף כמעט אינו מורגש, הגוף מתאוורר והזיעה מתנדפת בקלות ובמהירות.

מכינים לדר, צ'יפס-פירות ופירות יבשים
בקיץ יש שפע של פירות. אפשר פשוט לטחון אותם, למרוח על מגש ולייבש בשמש ללדר ביתי. אפשר גם לייבש אותם בשלמותם תחת רשת, או לפרוס דק דק ולייבש לצ'יפס פירות בריא.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי