הרב גולדשמיט והשר האוסטרי
הרב גולדשמיט והשר האוסטריצילום: יח"צ

"איננו יכולים, לצערנו, למחוק את ההיסטוריה, אבל לא שכחנו. לאוסטריה חוב גדול לעם היהודי ומשמעותו המשך מלחמת חורמה בכל תופעה אנטישמית, הישנה והמיובאת", כך אמר שר החוץ האוסטרי לחברי הועדת המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'.

השר אירח את חברי הועדה לארוחת בוקר כשרה בוינה וסיפר, "ציידנו את הפרקליטות בכל הכלים הדרושים לכך והקמנו מוקד מיוחד לקבלת דיווחים על כל תופעה שכזו ברחוב וברשתות. נמשיך גם לפעול יחדיו להבנה בין העמים לכיבוד הדדי ולהכרה בכל הצרכים הדתיים של הקהילה היהודית".

לדבריו, בארצו מוטרדים מההגירה המוסלמית וכך יש לראות את העלייה בתמיכה בימין הקיצוני. ''זו לא הצבעה, חלילה, נגד יהודים".

נשיא הועידה, הרב פנחס גולדשמידט אמר כי הוא מודה לשר ולממשלת אוסטריה על היחס המיוחד ליהודים. "עלינו לזכור'', אמר בהתייחסו להגירה, ''כי דו שיח מנהלים רק עם מי שמכבד את דתנו ואמונתנו ומקיים סובלנות לדעת האחר".

בסיור שערכו בבית הספר היהודי הגדול נאמר לרבנים כי על פי החוק האוסטרי חובה על כל התלמידים בחינוך הממלכתי של אוסטריה ללמוד אודות היהדות, כולל ביקור בבית הכנסת הגדול ושמיעת הרצואת על מקומו של בית הכנסת בחייו של היהודי.

ביומו האחרון של כינוס הועדה המתמדת בוינה דנו הרבנים בשורה של נושאים וקיבלו סקירה מקפת על חידוש ויוזמות והעמקת פעילות ארגון 'לא תשכח' הפועל מטעם 'ועידת רבני אירופה' ו'ועידת התביעות' לתיעוד ושמירה על עשרות אלפי בתי העלמין וקברי אחים באירופה. כמו כן קיימו הרבנים דיון וקיבלו סיקור ופתרונות בעקבות חרם ה-BDS.

מנהל ארגון השחיטה UK, שמעון כהן, סקר בפני המשתתפים את מצב החקיקה האירופית בנושא חופש הדת, השחיטה והמילה. רבה של דרום אפריקה, הרב וורן גולדשטיין העביר לרבנים סקירה על 'פרויקט השבת' אותו הוא הגה לפני שנים ועל ההיענות החיובית בכל רחבי העולם לפרויקט החשוב.

את הכינוס חתמו הרבנים בביקור במוזיאון ובחפירות הארכיאולוגיות שבהן נחשפו בין השאר שרידי בית הכנסת של ה'אור זרוע', ובאזכרה מרגשת לקורבנות השואה ליד האנדרטה המורכבת מקוביית בטון ענקית המדמה ספריה תורנית, המוצבת ב'כיכר היהודים'.