יהודה גליק
יהודה גליקצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הייתי כמה פעמים בבית כנסת רפורמי", מספר הח"כ החדש יהודה גליק מהליכוד לשחר אילן בעיתון "הארץ".

"זה היה בקהילת כל הנשמה בבקעה, והתפללתי תפילה שלמה. הלכתי בגלל הסקרנות, 3-4 פעמים. זה לא ביתי הטבעי. זה לא מקום שהייתי הולך אליו כל שבת. אני כן רואה את עצמי מחוייב להלכה ורואה את עצמי מתפלל במקום שמתפלל לפי ההלכה. אני ודאי לא רואה סיבה למה לא להתפלל בית כנסת רפורמי ולא רואה סיבה למה לא אעשה את זה היום".

"אני מתייחס לבית כנסת רפורמי עם רבה כמו שאני מתייחס לבית כנסת רפורמי עם רב גבר. אם אדם רוצה שבקהילה שלו תהיה רבה, מצוין, שתהיה שם רבה. אני לא רואה בעייתיות. אני עצמי אדם אורתודוכסי ולא חושב שהגישה הרפורמית נכונה ולא רואה ברבנים ורבות רפורמיים דמויות הלכתיות-רבניות. אבל אם רבה רפורמית כותבת מאמר תורני אני לא רואה בעיה לקרוא וללמוד אותו. ואין סיבה שלא נשתף פעולה".

גליק אמר שאין לו כל בעיה להעביר שטח בכותל לידי הרפורמים, "מבחינתי לכותל אין ערך מעבר למקום אחר. אני לא רואה שום בעיה שיתנו לרפורמים חלק בכותל, כל עוד הם לא כופים על אף אחד לקבל את המנהגים שלהם. גם לא הבנתי מה ההבדל העצום בין רחבת עזרת ישראל שיש היום למה שהולך להיות. מדי פעם אני רואה שם תפילות מעורבות וריקודים מעורבים. בעיני ההבדלים בין הפשרה למצב היום לא מהותיים. אין שום בעיה שיהיו פקידים רפורמיים שיאשרו לרחבה תקציבים".

"אני לא חושב שצריך להחרים רפורמים או להגיע למצב כמו במגזרים מסויימים שהמילה רפורמי היא הקללה הכי נוראה. אני יכול לא להסכים עם הרפורמים. אני חושב שהם טועים בגדול. אבל אני חושב שצריך להפגש איתם, כמו שאני נפגש עם חילונים שנוסעים בשבת ועם אנשים שלא עולים להר הבית.

הרבנות היא גוף הלכתי ואי אפשר לכפות עליה רבנים רפורמים. אבל אם יש קהילה שרוצה מנהיג רוחני רפורמי לא צריך למנוע מהם. אני מאמין בכוחות השוק. לדעתי הביקוש לקהילות רפורמיות בארץ קצת פחות מאשר בארצות הברית".

על מעורבות של נשים בנושאי דת, "אני חושב שהעובדה שבן אדם רואה בכותל אישה מניחה תפילין וחושב שזה חילול השם יש בזה משהו מעוות. אני שמח שיש כמות גדולה של נשים שרוצות להיות פעילות בתחומים רוחניים. זה חלק מתהליך הגאולה שהאישה מתקדמת בבתי כנסת, בלימוד תורה. שנשים רוצות להיות משולבות בעולם האמונה. זה מבטא התקדמות, לא ירידה. זה חלק מתהליך הגאולה".

"מה שמטריד אותי זה שהנשים שמבטאות פמיניזם מנסות לחקות את הגברים, להיות כמו הגברים. הייתי מצפה שנשים לא ינסו ללמוד תורה ולקרוא בתורה כמו הגברים, שיתנו אינסייט נשי, חידושים בתורה ובתפילה. לעשות ברכת כוהנות זה חיקוי. תפתחו משהו. תיצרו משהו חדש בעולם הרוחני, משהו אחר, שירה חדשה".