מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: הדס פרוש, פלאש 90

חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) קרא היום (חמישי) את הדו"ח הסודי שחיבר יו"ר הוועדה היוצא, השר צחי הנגבי, ולא מתרשם מהטענות של חברי הוועדה ולפיהן הדו''ח נועד "לנקות" את ראש הממשלה מאחריות למחדל המנהרות.

בראיון לערוץ 7 אומר יוגב שמדובר בדו"ח חשוב ביותר, "הוועדה השתדלה לחקור היטב את כל הפעילות של המערכת הביטחונית במהלך מבצע שובו אחים וצוק איתן, למצוא גם את נקודות התורפה בתפקוד המדיני ובממשק שבין צה"ל לקבינט והמערכת הביטחונית.

"יו"ר הוועדה לקח את כל החומרים האלה וביקש לבסס עליהם את הבנתו. מדובר בעבודה של הרבה זמן שנועדה לארוז בצורה מסודרת את החומרים שנשמעו", מסביר יוגב.

לדבריו הדו"ח החסוי תואם במידה רבה את רוח הדברים שעלתה בפורומים חסויים נוספים, "גם אני חשבתי איפה אפשר להצביע על הכשלים שלנו, שהיום אני מקווה שאנחנו במקום אחר. מזה זמן סברתי שאיום המנהרות לא קיבל את המענה הנכון ולא בהכרח בדרג המדיני שם הוא כן עלה, אלא הלא נמצאו הפתרונות הטכנולוגיים באותן תקופות".

הסיבה לכך, מציין יוגב, היא שבמדרג התקציב, האיום האיראני, חיזבאללה, חמאס ודאע''ש מקבלים עדיפות גבוהה יותר מאשר איום המנהרות.

"אני שם את האצבע של הביקורת על שני מקומות", מפרט ח"כ יוגב ''האחד, מחסור במודיעין שחייב הפעלת מערכות אחרות, היו פערים מודיעיניים, והשני - שהגורמים במערכת הביטחון לא בחנו את כל האפשרויות והתמקדו בדברים מסוימים, אבל לא מצאו פתרונות בזמן.

''הדברים שכתב הנגבי תואמים את מה שידוע, שנעשו כל המאמצים אך לא נמצאו כל התשובות", מפרט יוגב עד כמה שניתן.

ח"כ יוגב מתייחס לטענותיו של ח"כ עפר שלח, לפיהן הדו"ח של הנגבי נועד להציל את ראש הממשלה מדו"ח מבקר המדינה הצפוי על מבצע צוק איתן. "אני לא יודע מה יהיה בדו"ח המבקר, ולכן אני לא יודע אם זה בא להקדים תרופה למכה.

"מה שברור שזה דו"ח שאסור להוציא אותו החוצה, ניסו להוציא חלקים מתוכו לערוץ 2 וזה חמור, זה דו"ח פנימי שאינו נוגע לפוליטיקה. הדו"ח הזה אינו לפרסום, הוא נועד להסב את תשומת ליבם של מקבלי ההחלטות לתהליכים השונים, האם הם נעשו באופן תקין או פחות תקין ולהפיק לקחים.

"בכל מקרה זה לא דו"ח שנכתב בשם הוועדה כולה", מדגיש יוגב. ''יכול להיות שיש כאלה שכל אימת שיוצא דו"ח שנודף ממנו ריח שראש הממשלה יוצא בסדר, זה לא מתאים להם".