פירוק והחרמת המבנים. הבוקר
פירוק והחרמת המבנים. הבוקרצילום: דוברות המנהל האזרחי

יחידת הפיקוח של המנהל האזרחי ביצעה החרמה של 7 מבנים יבילים אשר הוצבו באופן בלתי חוקי על ידי הפלסטינים ליד מצפה יריחו בשבוע שעבר.

המבנים כוסו באוהלים על מנת להסוות אותם, באופן פעולה אשר מוכר לפקחי המנהל האזרחי לאורך השנים האחרונות.

גורמי ביטחון מציינים כי בניגוד למבנים אחרים אשר הוצבו עבור הפלסטינים בעבר מבנים אלו אינם מסומנים, אולם יתכן שהמבנים מומנו על ידי גורם בינלאומי.

בפורום עוטף ירושלים ציינו היום כי המבנים התגלו על ידי רכז הקרקעות של הפורום, יניב אהרוני, לאחר שהוצבו על ידי האיחוד האירופי במבצע לילי בין שלישי לרביעי. לטענתו, מבצע הבניה הבלתי חוקי נערך תוך ניצול העובדה שפקחי המינהל האזרחי נמצאו בחופשת גיבוש ברמת הגולן בימים הללו.

המבנים היבילים הוסתרו תחת ברזנטים וסמרטוטים במטרה להסוות את המבנים ולשוות להם מראה של אוהלים ארעיים. לשטח הוזעקו מיידית אנשי כוחות הביטחון והמינהל האזרחי שאף איתרו ציוד בניה נוסף שהיה מוכן לבניית מבנים נוספים.

עובד ארד, מנהל מחלקת השטח בתנועת רגבים המנהלת מעקב על תפקודם של רשויות האכיפה כנגד בניה בלתי חוקית, מציין כי לפני מספר חודשים הורה אלוף הפיקוד להרחיב את נהלי האכיפה הנהוגים כלפי המגזר היהודי ביו"ש, גם למגזר הפלשתיני. תקנות אלו מאפשרות לסמן מאחזים באמצעות מפה מתוחמת, וכן להחרים ולהרוס מבנים יבילים בלתי חוקיים שבתחומם. מקרה זה הוא המקרה הראשון בו נעשה שימוש בצו החדש.

בשבוע שעבר פורסם שבאיחוד האירופי דרשו להפסיק את הריסות המבנים הבלתי חוקיים ואיימו בפגיעה ביחסים הדיפלומטיים עם ישראל, אך נדחו כשמנגד מיד לאחר מכן נתפסו שוב בונים בשטח תוך הסוואת המבנים.

לדברי יניב אהרוני רכז הקרקעות בפורום עוטף ירושלים, "רק השבוע העלו באיחוד האירופי מופע בריונות ואיומים כשאיימו בפגיעה ביחסים עם ישראל לאור אכיפת החוק והריסת המבנים הבלתי חוקיים. הבריונות הזאת ממשיכה גם עכשיו בצפצוף מתמשך ובבניה פרועה, אותה הם מנסים להסוות כדי להתל במדינת ישראל. אין גבול לחוצפה ולפגיעה בריבונות ישראל. האיתור שלנו וההריסה המהירה היום היא מסר ברור לאנשי האיחוד האירופי שנגמרו המשחקים ואנו לא נאפשר להם את חגיגת הבניה שהיתה עד כה".

בתנועת 'רגבים' המנהלת מעקב אחר פעילות הבניה הבלתי חוקית של האיחוד האירופי ברחבי יהודה ושומרון, בירכו על פעילות האכיפה המהירה. "מדובר בצעד אכיפה חשוב ומבורך, שבוצע בצורה מהירה ונחושה, שמעבירה מסר ברור וחד משמעי. לרשות המנהל האזרחי עומדים כלי אכיפה אפקטיביים. הגיע הזמן ליישם אותם על מאות המבנים הבלתי חוקיים שהאיחוד האירופי בנה בשטח, ולא לפחד מאיומים ריקים מצד עברייני הבנייה"