הרמטכ"ל רבין מסכם את מלחמת ששת הימים

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף עדויות נדירות של אלופי צה"ל לאחר המלחמה.

הרמטכ"ל יצחק רבין, אלוף פיקוד צפון דוד (דדו) אלעזר, אלוף פיקוד מרכז עוזי נרקיס, אלוף פיקוד דרום ישעיהו גביש ומפקד חיל האוויר מוטי הוד.

בעדויות של מנהיגי צה"ל בזמן המלחמה, במסגרת סיכומים והפקת לקחים, מתגלה החשש הכבד מהיציאה לקרב, חוסר האמון שמדינה תצא לקרב והדאגה שבמידה ויהיה קרב- לא ננצח, וכן תיאור דרמטי של שחרור העתיקה בירושלים, דקה אחרי דקה.

הרמטכ''ל רבין אמר, "נאצר בעצם אמר בסדרה של נאומים- חסלנו את תוקפנות 1956. אנו עומדים בשלב של חיסול תוקפנות 1948...אז צריך להיות מטומטם, כדי לא להסיק מזה מסקנות...".

אלוף פיקוד המרכז עוזי נרקיס אמר, "בכל מה שנודע ליחס שלנו, של מדינת ישראל לירדן היה מן יחס כזה, שאף פעם לא רצינו שהשלטון של חוסיין ייפול, גם היום לא, ואנחנו היינו מוכנים לנקוט כלפיו בסלחנות יתרה...".

האלוף עוזי נרקיס קיבל את האישור לפרוץ לעיר העתיקה והוא מתאר את הרגעים, "הג'יפ בא מאחורינו ושם עמד לו צנחן עם בזוקה וערך דו-קרב עם חייל ירדני בפינת החומה. יורים הלוך וחזור והחייל הירדני נופל. הצנחנים הלכו להם שם ערימות-ערימות לאורך הכביש, פה אחד נפל שם אחד נפל, אבל הלכו. הם נראו לי באותו בוקר כמו הלומי יין.

''בדרך תפסתי את הרב גורן. הצעתי לו טרמפ. הוא סירב, הוא רץ ברגל כאשר ספר התורה בשמאלו והשופר בימינו, עם רגליים מדדות. עברנו אותו. נכנסנו. הגענו לפני שער האריות. מתעכבים לרגל יריות צלף מחרך בחומה. אנשי מוטה פועלים נגדו בבזוקות בחיפוי תת-מקלעים.

"מוטה מודיע: 'הר הבית בידינו'. ב-10:27 ברחבת מסגד עומר נפגשתי עם מוטה ועם הרב גורן. יש תמונות וכמה מילים, כולם מאושרים, מקליטים. ב-10:45 היינו על יד רחבת הכותל. ב-10:55 אחרי עשר דקות, יצאנו מרחבת הכותל".

אלוף פיקוד הדרום ישעיהו גביש, "הייתה לנו הרגשה של ביזיון צה"ל. הייתה לנו הרגשה כי לא מאמינים בכוחו של צה"ל...שאין לנו כח להתפרץ, לכבוש...".

אלוף פיקוד הצפון דוד אלעזר, "בואו נגיד לעצמינו את האמת. אנחנו רוצים לתקוף מיד. ואנחנו צריכים להגיד, שצריך לתקוף מיד...אין עוד ביטחון שלא תיהיה מלחמה...".

במסמכים נוספים שנחשפים עם פתיחת שנת ה-50 למלחמה ישנו פירוט מדויק של יחידה 640, שפעלה בכל הנוגע ללוחמה פסיכולוגית באויב. מטוס של חיל האוויר פיזר כרוזים בשטחי האויב (לא לעמוד בפני צה"ל ולהניח את נשקם). במסמכים מפורטים היקף הכרוזים שהונחו, הסברים מדוע חשובה הלוחמה הפסיכולוגית למלחמה והאם זה אכן עזר.