ישי ריבו מקהלת ידידים ערן קליין והראל כהן
ישי ריבו מקהלת ידידים ערן קליין והראל כהןצילום: יח"צ

בעצרת המרכזית שנערכת הערב (ראשון) בהיכל ישיבת מרכז הרב, יבצע לראשונה האמן ישי ריבו את השיר "ישאלוני רעיוני" שמילותיו חוברו על ידי רבי יהודה הלוי והולחנו בידי הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל ותלמידו הרב הנזיר זצ"ל.

"זהו שיאו של מסע ארוך להתחקות אחרי הלחן האמיתי כפי שהושר בידי מרן הרב קוק בשולחנו בשעות קדושה מיוחדות", אומר הראל כהן, ראש מכון נזר דוד להנצחת משנתו וכתביו של הרב נזיר.

לדבריו, ''זקני תלמידי מרן הרב קוק ידעו לספר על השירה המיוחדת של שיר זה בשולחנו של הרב קוק במוצאי שמחת תורה, עם סיום ההקפות השניות''.

כך סיפר הרב משה צבי נריה זצ"ל בספרו מועדי הראי"ה: "במוצאי שמחת תורה, אחרי ההקפות השניות (בליווי התזמורת של 'בית חינוך עוורים'). בני הישיבה 'האחרונים על החומה', עייפים וסחוטים משמחת היום, התלכדו סביבו [הרב קוק] בשעה מאוחרת, והוא היה שר אז שיר השתפכות של רבי יהודה הלוי 'ישאלוני רעיוני'. להט קודש אפף את כולנו, כשחזר הרב וחזר ברוב התרגשות על המילים 'ויתייחד העובד עם המלך במסיבו'".

השיר שנכתב לפני למעלה מאלף שנה נמצא במחזור לראש השנה של עדות המזרח. באופן מפתיע, הוא מועתק בשינויים אל תוך פנקס כתב-יד שחיבר הרב קוק בדיוק לפני 100 שנה בעת ששהה בלונדון בזמן מלחמת העולם הראשונה.

הראל כהן הסביר, "הרב לא יכול היה לחזור לארץ, בשל היותו נתין רוסי, וחיפש דרכים למשוך קדושה מארץ-ישראל. ישנן עדויות שאת השיר הזה שבארץ הוא שר במוצאי שמחת תורה, הוא שר בלונדון בקהילתו גם בשעת הסעודה השלישית בשבת".

"לאחר שאיתרנו סרט הקלטה עתיק ובו מתראיין הרב הנזיר ומנגן לידו ר' יחיאל וולץ את השיר, ולאחר שגם מצאנו קלטת ישנה בה הרב שאר ישוב כהן שר את השיר במלואו, הבנו שהגיע הזמן לעשות מעשה. פנינו למפיק ערן קליין ממבוא חורון. הוא הכין מההקלטות סקיצה והמליץ על ישי ריבו. אחרי שישי שר את השיר באולפן היה ברור שהשיר תפור עליו. קולו המרגיע כל כך תואם את השיר.

"הרגשתי בזה בהקלטות, שזה שיר חשוב מאד", אומר ישי ריבו לערוץ 7, "קיבלתי פניות רבות בתקופה האחרונה לבצע שירים כאלו ואחרים, אבל השיר הזה מאד תפס אותי, גם בגלל הסיפור ההיסטורי שלו וגם בזכות הלחן המיוחד והטקסט. השיר הזה עומד גם בפני עצמו, גם בלי קשר לסיפור המופלא והמיוחד והנדיר שעומד מאחוריו. יש לי הכבוד ליטול בזה חלק".