נתנאל איראני
נתנאל איראניצילום: באדיבות המשפחה

כתב אישום הוגש היום (שלישי) לבית משפט השלום בטבריה נגד צחי אברהם, ששימש רכז הטיולים בתיכון "אורט גבעת רם" ירושלים, ונגד גיא ריבק, ששימש מציל במרחצאות חמי טבריה.

השניים מואשמים בגרימת מותו ברשלנות של התלמיד נתנאל איראני ז"ל שטבע למוות בעת טיול שנתי בשנת 2009.

נציין כי תחילה הוחלט לסגור את התיק נגד כלל החשודים, אולם בעקבות ערר שהגישה המשפחה הוחלט על הגשת כתב האישום נגד השניים.

בטרם קבלת ההחלטה בערר נשמעו טענותיהם של החשודים וכן טענות שהעביר ארגון המורים, אך לא נמצא שיש בהן כדי למנוע את הגשת כתב האישום.

בכתב האישום נאמר כי בשנת 2009 יצאו תלמידי כיתות י' בבית הספר אורט גבעת רם, שמנו כ-300 תלמידים, לטיול שנתי לאזור רמת הגולן, שכלל לינה בבית ספר שדה והגעה ביום השני לטיול לחמי טבריה, ארוחת ערב ושחיה במרחצאות.

מנהל בית הספר, מרדכי אלקסלסי, אישר את הטיול לחמי טבריה והטיל על הנאשם צחי אברהם, אשר שימש כרכז שכבת כיתות י' ורכז טיולים, ומכוח תפקיד זה היה אחראי על הטיולים בבית הספר, את אחריות התכנון והביצוע של הטיול - הן מבחינת ארגון הטיול והן מבחינת קיום הוראות הבטיחות.

לפי כתב האישום, כשהגיעו התלמידים לחמי טבריה ולאחר שאכלו שם ארוחת ערב, התיר אברהם לתלמידים להיכנס לבריכות השונות בחמי טבריה, ובכלל זאת, גם לנתנאל איראני המנוח, אשר נכנס לבריכת הגופרית יחד עם עוד ארבעה תלמידים.

מכתב האישום עולה כי אברהם לא נקט אמצעי זהירות שהיה מחויב לנקוט בטרם התרת כניסת תלמידים לבריכות. אברהם קיים באותו זמן אסיפת מורים במקום להציב כמתחייב את המורים כמשגיחים בבריכות, בנוסף למציל שהיה במקום. בכך, נטען בכתב האישום, הוא מנע פיקוח מספק ויעיל על הנעשה בבריכות. זמן קצר לאחר מכן, נתנאל איראני המנוח טבע למוות בבריכה.

בכתב האישום נטען עוד, כי המציל שהיה בבריכה, גיא ריבק, לא שם ליבו כנדרש ממציל סביר למתרחש בבריכה, ולא הבחין בטביעת איראני במשך דקות ארוכות, למרות שבבריכה היו מתרחצים בודדים בלבד. רק כעבור דקות ארוכות הוא הבחין שאיראני שוכב עם פניו למטה בתחתית הבריכה, אולם גם אז לא פעל מיד לחילוצו, ובמקום זאת קרא לתלמיד מבית הספר, אשר שחה אף הוא בבריכה אותה עת, וביקש ממנו לצלול אל תחתית הבריכה ולבדוק אם איראני שוחה. התלמיד צלל אל תחתית הבריכה, נגע באיראני וראה כי אינו זז והחל בהוצאתו מהמים. רק בשלב זה הצטרף המציל למאמצי ההצלה, משה את איראני מן המים וביקש לקרוא לעזרה.

לפי כתב האישום, רשלנותו של אברהם התבטאה בכך, שבהיותו רכז טיולים ואחראי על הטיול, לא ביצע שורה של הנחיות שחוזר מנכ"ל משרד החינוך מחייב לבצע בטרם התרת כניסת תלמידים לבריכה.

כך למשל, הוא התיר את כניסת התלמידים למים מבלי שבדק את יכולתם לשחות ומבלי שקיבל מהוריהם הצהרה שהם יודעים לשחות; לא דאג לנוכחות מורה מלווה בעת השהייה במים; לא העביר תדריך בטיחות ובמיוחד לא הסביר על זמן שהייה מקסימלי בבריכת הגופרית החמה, ועוד.

"במעשים ובמחדלים המתוארים, הנאשם 1, בהיותו אחראי מטעם בית הספר על הטיול ועל בטיחות התלמידים (ובכלל זה המנוח), נטל במעשיו ובמחדליו המתוארים בכתב האישום סיכון לאפשרות גרימת מותו של המנוח, כשאדם מן היישוב יכול היה, בנסיבות העניין, להיות מודע לאותה תוצאה. בכך גרם הנאשם 1 ברשלנותו למותו של המנוח", נאמר בכתב האישום.

רשלנותו של המציל ריבק, לפי כתב האישום, התבטאה בכך שלא קיים פיקוח מספק ויעיל על התלמידים שהיו בתוך המים בבריכות; לא שם לב למתרחש בבריכה, באופן שאיפשר את טביעתו של המנוח; לא מיהר להושיט עזרה בעת שראה את המנוח בתחתית הבריכה ולא משה אותו מיידית מתחתית הבריכה, ועוד.

"במעשים ובמחדלים המתוארים לעיל, התרשל נאשם 2 במילוי חובתו כמציל סביר, וגרם ברשלנותו למות המנוח, ביחד ולחוד עם הנאשם 1", נאמר בכתב האישום.