על ביכורים ומבקרים - ביקורת דיסק

מושקע, מנוסה ובשל - הדיסק של מרדכי שפירא מדגים יפה כמה כללי זהב שנוגעים לאלבומי ביכורים

תגיות: בשבע 697
חיים אקשטיין , ג' בסיון תשע"ו

סומן כילד פלא. 'כל הדרך'
סומן כילד פלא. 'כל הדרך'
בביצוע:  מרדכי שפירא. הפקה: שרולי מאיער ואברהם זאמיסט

'כל הדרך'

מרדכי שפירא

באווירת חג ביכורי החיטה והפרי, הנה כמה כללים ששווה לזכור כשבוחנים אלבומי ביכורים.

אלה האלבומים שבדרך כלל הכי קשה לכתוב עליהם, ועוד יותר קשה לדעת אם הם שווים קנייה. האם לבטוח בזמר אלמוני שעושה רק עכשיו את צעדיו הראשונים בעולם המוזיקה? אכן, לא תמיד זה משתלם, אבל מרדכי שפירא הוא דוגמה לאלבום בכורה שכדאי להקשיב לו.

כלל ראשון: לא סתם עושים עניין מביכורים. אצל יוצרים רבים, האלבום הראשון טוב יותר מאלה שבאים אחריו. יוצר בתחילת דרכו עדיין לא נשחק, עדיין לא נמאס, עדיין לא חושב איך להמציא את עצמו מחדש. הוא גם יודע שעליו להוכיח את עצמו, ולכן הוא משקיע את כל מה שיש לו באלבום הפריצה לשוק. אצל מרדכי שפירא ניכרת ההשקעה בהפקה המקצועית ובגיוס מיטב הכותבים, המלחינים והמעבדים, בעיקר בארצות הברית. כל אלה אכן הביאו לתוצרת מוזיקלית משובחת.

כלל שני: כמו שקושרים סרט מסביב לפרי הראשון על העץ, כדי לדעת אחר כך איזה פרי הוא הבכור, גם במוזיקה יש זמרים חדשים שכבר סומנו מזמן. זוכרים את "רחם"? השיר המיתולוגי אמנם לקוח מאלבום הבכורה של שוואקי (שגם הוא דוגמה לאלבום ביכורים מוצלח ועמוס בלהיטים), אבל מי שעשה את השיר לא פחות משוואקי היה ילד הפלא ששר לצדו בקול מרטיט לב. הילד לא הגיע לשם משום מקום, הוא גדל במקהלת הילדים החסידית המפורסמת בעולם, פרחי מיאמי. מרדכי שפירא הוא הילד שסומן כבר אז, והיום שר בקול אחר לגמרי, אבל עדיין שומעים את הכישרון.

כלל שלישי: כמו שלא מביאים את כל הפירות בשבועות, אלא רק את אלה שבשלים, גם אלבום ביכורים צריך להיות בשל. כאן המקום להזכיר שלא כל דיסק שיוצא לאור מגיע למדור זה. יש אלבומי בוסר שאינם ראויים להמלצה כרגע, ואולי בהמשך הדרך אותם זמרים יהיו בשלים יותר. מכל מקום, 'כל הדרך' הוא דווקא אלבום ביכורים מוצלח. סגנון חסידי-אמריקאי שמח וקצבי, אבל שומר על עדינות ופשטות, בלי להתפתות לעיבודים רועשים ולשימוש מופרז באמצעים אלקטרוניים. בהצלחה בהמשך הדרך.