"מציאות של פינוי והריסת בתים לא מקובלת בממשלת ימין". הפגנת תושבי עמונה
"מציאות של פינוי והריסת בתים לא מקובלת בממשלת ימין". הפגנת תושבי עמונהצילום: הסברה עמונה

תושבי היישוב עמונה, אשר שופטי בג"ץ הורו על הריסתו, יצאו השבוע (ג') להפגין בדרישה לחוקק את חוק ההסדרה שישאיר אותם בביתם.

אביחי בוארון, יו"ר מטה עמונה, הסביר את מטרת ההפגנה: "הגענו היום לכנסת כדי לדרוש מחברי הכנסת וראש הממשלה שיסדירו את היישוב עמונה. לא יכול להיות שארבעים משפחות ייתלשו, יחד עם 200 ילדים שנולדו בעמונה בעשרים השנה האחרונות, וייעקרו מביתם. לא נסכים לשום העתקה ולשום פינוי. זה לא הסגנון שלנו ולא הכיוון שלנו. לא מפנים יהודים מהבית".

רב היישוב עמונה, הרב יאיר פרנק, הבהיר כי עמדת היישוב ברורה: "אם חלילה יהיה פינוי בעמונה הוא יהיה ללא הסכם, יהיה פינוי בכפייה וכואב. זאת העזרה שלנו לראש הממשלה כדי שימצא את הדרך להתגבר על הנזק שנגרם לעם ישראל וארץ ישראל".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, שהגישה הצעת חוק להסדרת ההתיישבות היהודית באיו"ש (כולל עמונה), הגיעה כדי להזדהות עם התושבים. "מציאות של פינוי והריסת בתים היא דבר שאינו מקובל בממשלת ימין. ברור שכאשר מדובר בבתים או יישובים שנבנו על גבי קרקע פרטית ויש הוכחות על כך, לבעליהם יש זכות על הקרקע. אולם את זו ניתן להמיר באמצעות קרקע במקום אחר בנוסף לפיצוי כספי. הפתרון הזה קיים במדינת ישראל במשך שנים ויש ליישם אותו גם על עמונה, ובהתאם להסדיר גם את ההתיישבות ביהודה ושומרון", אמרה.

ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) השתתף בהפגנה וציין: "אני בוש ונכלם מהמצב. אנחנו מפעילים לחץ כבד מאוד. יש יועץ משפטי חדש ושר ביטחון חדש, כדי לממש את חוק ההסדרה. אנחנו לא מנהלים משא ומתן על יציאה מהממשלה. אני מקווה שלא נגיע לזה שנצטרך לצאת מהממשלה. לא יכול להיות שבממשלת ימין רק הבית היהודי נלחם. אם עמונה תיפול, ייפלו עוד יישובים. זה החיץ".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר למשתתפים: "המפתח להכול זו הנחישות שלכם. אי אפשר לנהל מאבק על יישוב שתושביו הולכים למקומות אחרים. אתם תהיו חזקים ואל תתפתו. אני יודע שזה לא קל, אנחנו מכירים את זה מגלגולים אחרים. אנחנו ננצח".

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, אמר בהפגנה: "נבחנות מספר חלופות משפטיות לפתרון שיאפשר את הישארותו של היישוב עמונה במקומו ואף את גדילתו בעז"ה, ואנו בסיעה מאמינים שבעז"ה הממשלה תאמץ את החלופות המשפטיות הללו. היישוב עמונה קיים שנים רבות ואנו חזרנו לארץ ישראל כדי להישאר בה. לכן גם אם יש בעיות משפטיות, יש כוונה למצוא להן פתרון כדי שהיישוב יישאר במקומו וכדי שאחיזתנו בארץ ישראל תלך ותתחזק".