גירושין. אילוסטרציה
גירושין. אילוסטרציהצילום: istock

לשכת עורכי הדין פרסמה אתמול (רביעי) כי הגיעה להסכמות עם שרת המשפטים איילת שקד בעניין התקנות לחיוב הליך גישור אותו יעברו זוגות המעוניינים להתגרש.

בארגון חותם תוקפים את ההסכמות וטוענים כי הן יביאו לפגיעה חמורה ביוזמת הגישור.

"ההסכמות עם לשכת עורכי הדין יובילו לסירוס הליך הגישור, הליך שמהווה צעד חיוני עבור אותם זוגות העומדים בפני גירושין", אומרים בחותם.

על פי ההבנות החדשות עם לשכת עורכי הדין, הליך הגישור יכלול רק מפגש אחד חובה במקום ארבעה, וגם בו יוכל להופיע עו"ד במידה ויהיה בהליך הגישור היבט משפטי. "הגישור הזוגי הינו בבסיסו טיפול בעל אופי רגשי ואישי בבני הזוג ובמשפחה. לכן יש מקום לחשש שנוכחות של עו"ד בפגישת המהו"ת (פגישות הגישור) עלול לעיתים להקשות על ניסיונות הגישור בין הצדדים ולכך יש לשמר את התקנה האוסרת על הופעת עו"ד בפגישות מהו"ת", מדגישים בחותם.

בארגון טוענים כי דבר זה עלול להמשך המצב בו בשל טיעונים משפטיים שונים ומשונים כל אחד מהצדדים בהליך הגירושין עשוי להמשיך להתבצר בעמדתו במקום להגיע להסכמה, בחלק מהמקרים משום שלעורכי הדין ישנו אינטרס מניהול ההליך.

בחותם אומרים עוד כי היכולת של עורכי הדין לתת ייעוץ בין פגישה לפגישה על בסיס סיכומי הפגישות שיונפקו בהליך הגישור, עונה על הטענה בדבר יכולת הפגיעה בזכויות המשפטיות של הצדדים.

בדף עמדה שיוצג בפני וועדת חוקה שתדון ביום שני הקרוב בנוסח התקנות, מדגישים בחותם את החשיבות שבערך השלום והפשרה ביהדות.

"האידאל במשפט הינו הגעה לחקר האמת, אך בעקבות הקשיים לבירור האמת וכן חשיבות ערך השלום, היהדות נוקטת 'וכל בית דין שעושה פשרה תמיד הרי זה משובח. הגישור שואף להוגנות אנושית במקום לחתור לצדק משפטי, הגישור מתייחס למרכיבים 'בלתי שפיטים' של הסוגיה, ובפירוק משפחה יש רבים כאלה - רגשיים ואחרים. בדיני משפחה באופן מיוחד היכולת להגיע לחקר האמת מוגבלת מאד, בעוד הנזקים שיש בהתמשכות ההליכים בפירוק משפחה הוא כבד ביותר לכל אחד מן הצדדים", נכתב בדף העמדה.