הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהולשכת הרב

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, עומד בראיון בערוץ 7, על הקשר בין הפיגוע הרצחני בתל אביב לחג מתן תורה.

"חג מתן תורה, חכמינו אמרו שכגודל מעלתו, כך גם גודל הקטרוג עליו ולכן על פי ההלכה למשל, לא עושים הקזת דם בערב שבועות. כי אלה ימים שבהם כפה עלינו הר כגיגית, ויש ניסיון של כוחות השחור, לעצור את מתן תורה. בימים אלה צריך להיזהר מאוד ואחרי הפיגוע שהיה אתמול בתל אביב, אנחנו מבינים למה".

לדבריו הקנאה בעם ישראל, היא זו שיצרה את הצורך בקבלת לוחות שניות בצנעה, "זה סוג של קנאה בגודל המעמד של הר סיני וחכמינו אמרו שלוחות ראשונים, ניתנו בקולי קולות.

כל העולם כולו ראה והיה בהם קטרוג. לוחות שניים ניתנו בצנעה, עד כדי כך, שאם נשאל את רוב האנשים מתי נתנו לוחות שניים, אני מניח שחלק ידעו לומר שזה היה ביום כיפור וחלק לא ידעו. כי אכן זה ניתן בכוונה בצנעה, התורה הצניעה את התאריך המדויק, כי יש לפעמים תורה של צנעה. לכן חכמינו אמרו שתורה לומדים בצנעה, בסתר, מתוך ענווה. ומה שכתוב 'חָכְמוֹת בַּחוּץ תָּרֹנָּה', זו התוצאה בהתחלה זה בצנעה ובסוף החוכמה מתגלית ברחובות.

אדם צריך ללמוד תורה מתוך ענווה, ללמוד תורה בבית מדרש ולא לפרסם את תורתו ברבים ולומר אני יודע, לא להפגין את ידיעותיו, ותורה בעצמה היא בסוף מכרזת עליו. ולכן חשוב לדעת שאנחנו באמת נמצאים בתקופה של לוחות שניים, שזה תורה בצנעה שבסוף יוצאת בקולי קולות".

הרב אליהו מוסיף, "דוגמא לזה ראינו אצל משה רבינו בכבודו ובעצמו שהתכונה הבסיסית שלו הייתה ענווה ומתוך כך הוא זכה למה שזכה, שתורתו נשמעת מסוף העולם ועד סופו".

חג השבועות הוא חג של מלכות, מסביר רבה של צפת, "ככל שאנחנו מתקדמים בספירת העומר, מחסד ועד מלכות, זה לא רק בחינת מלכות, אלא ממש מלכות, מלכות בית דוד. אנחנו ביום הזה לומדים להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש.

כלומר זה לא רק סוג של תורה מנותקת מהיותנו עם, אלא ממש מחוברת. צריכים לזכור את הנקודה הזאת שאנחנו היינו לעם, כאיש אחד בלב אחד, לא קיבלנו את התורה כיחידים. אנחנו מברכים בתורה, אשר בחר בנו מכל העמים, עם ישראל קיבל תורה מתוך אחדות, מתוך אהבת חינם וכל ימי ספירת העומר עסקנו במיוחד בזה. יהי רצון שכשם שבחג השבועות היינו כאיש אחד בלב אחד, כך נזכה לזה גם בימינו".