ניצני התקוממות. המלך עבדאללה
ניצני התקוממות. המלך עבדאללהצילום: עיסאם רינאווי. פלאש 90

ביקורת בעיתונות הירדנים ואף בפרלמנט נגד תיקוני החקיקה במדינה, ולפיהן מורחבת סמכותו של המלך היכול למנות לבדו שורת מינויים בכירים מבלי להזדקק לאישור הממשלה. הביקורת מגיעה גם לרחובות והפגנות החלו נראות פה ושם.

על פי התיקון החדש שאושר במהלך בזק יוכל המלך למנות באמצעות פרסום צו מלכותי, וללא צורך בחתימתם של ראש הממשלה והשרים הנוגעים בדבר - שורה של נושאי משרות בכירות: יורש העצר, ממלא מקום המלך בעת היעדרו מהממלכה, יו"ר הבית העליון של הפרלמנט (הסנאט) וחבריו, יו"ר מועצת השיפוט, נשיא בית המשפט לענייני חוקה וחבריו, וכן מפקדי הצבא, המודיעין והז'נדרמריה.

במכון ממר"י המדווח על המחאה נגד ההחלטה מציינים כי עד כה נדרשו לשם אישור מינויים אלה גם חתימותיהם של שרי הממשלה , ולפיה ההחלטה החדשה המלך מוגן מפני נשיאה באחריות כלשהי. המשמעות היא שבעלי התפקידים שימונו על ידו יהיו למשה חסינים מביקורת.

הביקורת על המהלך החלה להישמע עוד קודם לאישורו המהיר ונושאיה של הביקורת היו חברי פרלמנט בהם גם שר המשפטים הירדני לשעבר שקרא למלך לדרוש מהממשלה למשוך את הצעתה להכניס את התיקונים לחוקה בציינו כי החוקה היא דבר מקודש ולא חוק רגיל, שניתן לתקנו מידי יום. הוא הדגיש כי הרחבת סמכויות המלך תיצור מצב בעייתי, שכן אם יתברר שאחד מבעלי התפקידים שמינה המלך סרח, יהיה צורך להטיל את האחריות על המלך.

המחאה גלשה מהפרלמנט לעיתונים שבמאמרים שונים ביטאו את מורת רוחם מהמהלך. חלק מהכותבים מיקדו את ביקורתם על הנוהל המהיר והחפוז שבו אושר המהלך וטענו כי ללא דיון ציבורי וללא הסבר לציבור המהלך אינו ראוי.

בהמשך הגיעו עד לרחוב הירדני, שם התקבצו במספר מקומות מוחים נושאי כרזות נגד המהלך. בין השאר נישאו כרזות לא אופייניות לממלכה הירדנית בפרט ולארצות ערב בכלל כשעליהן הכיתוב "אללה יבוא חשבון עם המושחת, אללה יבוא חשבון עם העושק", והרמיזה מכוונת באופן ישיר לעבר המלך עבדאללה עצמו. בממר"י מציינים כי אתר החדשות שדיווח על הכרזות אולץ לצנזר חלק מתכני הכרזות בשל מגבלות ואיסורים בחוק.