הולנד
הולנדצילום: נתי שוחט, פלאש 90

הרב הראשי של הולנד, הרב בנימין יעקבס, קורא לרשויות לזהות ולהעניש תלמידי תיכון ששרו שיר על שריפת יהודים בזמן טקס הסיום שלהם.

סוכנות JTA מדווחת כי התקרית אירעה בזמן טקס הסיום של אלדה קולג' בעיירה שחינדל, כ-110 ק"מ דרומית-מזרחית לאמסטרדם.

העיתון בראבאנטס דאגבלאד מסר כי כמה מהמסיימים שרו בעת שהתקדמו לכיוון המסיבה: "יחדיו נשרוף את היהודים, כי יהודים בוערים הכי טוב".

המשפט הוא חלק משיר שנשמע לא פעם בשנים האחרונות במשחקי כדורגל הקשורים לקבוצת אייאקס של אמסטרדם. שחקני ואוהדי הקבוצה מכונים לפעמים "יהודים" – ואף מכנים את עצמם כך בגאווה – בגלל הנוכחות היהודית ההיסטורית בעיר ובגלל הקשר בין מועדון אייאקס ליהודים.

תלמידי אלדה קולג' ומארגני האירוע הביעו "התנצלות כנה" על האירוע, אך הרב יעקבס התעקש כי יש להעמיד לדין את המעורבים בגין "שיח שנאה".

התכיפות של קריאות אנטישמיות ופשעי שנאה אחרים "משמעותה שיהודים הולנדים נוטים פחות לדווח על פשעי שנאה, בזמן שהם מתרחשים סביבם כל העת", אמר הרב יעקבס ל-JTA.

לדבריו, ביתו באמרספורט הותקף חמש פעמים בשנים האחרונות, במיוחד בתקופות של מתיחות בין ישראל לשכנותיה.

הרב הראשי סיפר כי נאם בשבוע שעבר בטקס לזכר קורבנות שואה בעיירה ווחט, שם היה ממוקם מחנה מעצר נאצי. "רק לפני שש שנים הזדעזענו עמוקות כאשר שני צעירים צרחו 'הייל היטלר' בטקס זיכרון בווחט", אמר.

"אבל אם זה היה קורה היום, זה כבר לא היה מזעזע כל כך. זה קורה כל הזמן בהולנד, ועלינו להתייצב מול השינוי הזה בכנות, ולהילחם בו בחינוך ובעונשים חמורים למפרי החוק".