דרך קצרה שהיא ארוכה
דרך קצרה שהיא ארוכהצילום: שאטרסטוק

אחת לכמה חודשים יוצאת לשוק דיאטה חדשנית שמבטיחה ירידה מהירה במשקל.

במקרה הטוב מדובר בהרכב זה או אחר של מזונות שהמתנסה בשיטה אמור לאכול. במקרה הפחות טוב מדובר בכל מיני קיצורי דרך - החל ממדבקות, דרך כדורים וכלה בניתוחים לקיצור הקיבה - שמבטיחים פתרון לבעיית ההשמנה.

בדורנו, אנו נוהים אחר כל מה שמהיר יותר ושוכחים את הדרך. כל קיצור דרך טומן בחובו מחיר שהופך את הדרך בסך הכול לארוכה יותר ממה שאנחנו חושבים או מוכנים אליו.

במקרים רבים קיצורי דרך לא רק שלא מביאים אותנו אל היעד, אלא בסופו של דבר הופכים את מסענו לארוך יותר, וגובים מאיתנו מחיר גבוה יותר ממה שהיינו משלמים אם היינו בוחרים בדרך הארוכה כביכול.

"ללא מאמץ"

אחת הבעיות עם כל שיטות הפלא שמבטיחות "הרזיה מהירה ללא מאמץ" היא שהן מרמות את הטבע, ויש לכך מחיר כבד בטווח הקרוב והרחוק. כך למשל, ישנם כדורים שמבטיחים ירידה במשקל על ידי עיכוב או מניעת ספיגת השומן שאכלתם. אפשר להמשיך לאכול כל מה שרוצים, והכדור כבר יעשה את העבודה ויבטיח שהשומן שבמזון לא ייספג.

נשמע מצוין? אז זהו, שלא ממש, כי אליה וקוץ בה: שומן הוא חומר חיוני לגוף, דהיינו, חומר שעלינו לצרוך בתפריט היומי והכרחי לפעולות החיים בגופנו. מה גם שחלק מתופעות הלוואי של נטילת כדורים אלה הן התכווצויות בבטן ותנועות מעי מוגברות, המעידות על איתות של הגוף לכך שמשהו אינו כשורה.

דוגמה נוספת היא כדורים שמדכאים את התיאבון. שוב, דרך מהירה ונוחה פשוט להימנע מעבודה על מידת התאווה שלנו באמצעות דיכוי פעולת חיים חשובה כמו אכילה. כדורים אלה משפיעים על מרכז התיאבון במוח, ולמעשה משבשים את כל מנגנוני השובע והרעב בגופנו, בלי קשר לסוג המזון או לכמות המזון שאנחנו אוכלים.

תופעות הלוואי במקרה זה מגוונות וכוללות כאבי ראש, בחילות, סחרחורות, עייפות ויובש בפה – תופעות שהן הפך בריאות וחיוניות.

שיטות מחמירות

הדוגמה הקיצונית ביותר לכל הדרכים הקצרות והמבטיחות היא ניתוחים לקיצור קיבה או להקטנת נפח הקיבה על ידי טבעת. אמנם בטווח הקרוב מעידים רוב המנותחים על ירידה במשקל, אבל מחקרים מראים שכמחציתם זקוקים לניתוח נוסף כעבור כמה שנים, ובמקרים רבים כרוכים הניתוחים בסיבוכים בריאותיים.

יתר על כן, כל שיטות הפלא המהירות הללו אינן מטפלות בשורש הבעיה אלא אף מחמירות אותה. ברוב המקרים של השמנת יתר שורש הבעיה טמון בכך שהאדם פשוט אוכל מזון לא מתאים בכמות גדולה מדי ומסיבות לא נכונות (כלומר, אכילה שלא על מנת לחיות ולשבוע פיזית).

היסטוריה של אכילה

אכילה מופרזת ואכילה בכלל נוגעות בנקודות עמוקות מאוד בנפש האדם. אוכל קשור אצלנו לרגשות, לזיכרונות ולחוויות עמוקות, ובשביל כל אחד ואחת מאיתנו מערכת היחסים הראשונה שחווינו עם מישהו זולתנו התבססה על אכילה. תוסיפו לכך את העובדה שחטא אדם הראשון היה קשור לאכילה - והרי לכם מתכון לנפילה מועדת.

אלא שאם אפשר לקלקל אפשר לתקן, וצריך לעבוד לשם כך. "בזעת אפיך תאכל לחם". כל קיצור דרך בדמות כדור פלא או ניתוח לא רק שמעוותים את הטבע אלא מונעים מאיתנו את הדרך לתיקון, בכך שחייבת לעבור בעבודה על מידת התאווה.

משל למה הדבר דומה? לכרכרה שבמסעה ליעד סטתה מן הדרך מפני שהסוסים שסוחבים אותה אינם מאולפים. במקום להושיב פרש מיומן שינהיג את סוסי הכרכרה ויוביל אותה בבטחה אל עבר היעד הנכסף - מזריקים לסוסים חומר שמאט את קצב דהירתם. הכרכרה עדיין לא עלתה על דרך המלך, היא פשוט נוסעת לאט יותר, ואנחנו חיים באשליה שהכול כשורה. התוצאה היא שלא נגיע ליעד שלנו.

חזון לרזון

מהו היעד? להיות רזים או לשלוט על תאוות האכילה?

בחודש סיוון מקבל עם ישראל את התורה. בשבעת השבועות שקודמים למעמד מכונן זה אנו עוסקים בתיקון המידות. ומלמדים אותנו חכמינו (עבודה זרה יט, א) בדרשם את הפסוק "אשרי איש ירא את ה' במצוותיו חפץ מאוד", שאשרי מי שחפץ במצוות עצמן ולא בשכרן, כלומר אשרי מי שחפץ בעצם עבודת ה' ולא בתוצאותיה.

כל דרך שאינה מביאה בחשבון התמודדות ולמידת הרגלים נכונים, ומנסה לדלג ולקצר תהליכים כדי להגיע לתוצאה – סופה להיכשל, כי היא אינה מושתתת על יסודות איתנים שיאפשרו לה לעמוד בכל מצב ובכל זמן. ואולי, עיקר מטרתנו בחיים הקצרים שזכינו להם הוא עבודת המידות ותיקונן. כל השאר הוא בבחינת תפאורה שמספקת גורמים מזמנים להתאמן ולהשתכלל במסענו.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי