הרב עמאר בתפילת המחאה. היום
הרב עמאר בתפילת המחאה. היוםצילום: אביעד גוטמן

הבוקר התקיימה ברחבת הכותל הרפורמית, תפילת מחאה בנוכחות רבה של ירושלים הרב שלמה עמאר, נגד הכוונה לאפשר לרפורמים להתפלל במקום תפילות מעורבות.

איש העיר העתיקה ועמותת עטרת כהנים, מתי דן, ממארגני התפילה, אומר לערוץ 7, כי לצערו הציונות הדתית היום נותנת יד לרמיסת הרבנות הראשית ולחילול הכותל המערבי, "לפני כמה שנים בא שרנסקי עם מתווה שייתן פינה לנשות הכותל, ואז נפתלי בנט החליט על דעת עצמו להקים שם רחבה. ממקום שהוכרז בהתחלה כמקום ארכיאולוגי, זה הפך לרחבת תפילה לרפורמים ולנשות הכותל".

"צריכים לסגור את המקום הזה מייד", קובע מתי דן, "מה שנפתלי בנט עשה, זה לא חוקי, זו הייתה חנופה לרפורמים, זה נגד התורה, נגד המסורת ונגד הכל".

"אני קורא מכאן לציבור שלנו שיקבל את הסמכות של הרבנות הראשית, גם בסוגיית הר הבית וגם לגבי הכותל" אומר מתי דן.

לדבריו, "צריכים לעשות תשובה. אמרו שלא מתפללים על הר הבית, אז לא מתפללים. אם אתם מחלישים את הרבנות הראשית לגבי הר הבית, אתם מחלישים אותה בכל החזיתות. מדוע הציבור שלנו לא מגיע בהמוניו לכותל הדרומי, המפד"ל בשעתו עם זרח ורהפטיג ניהלה מלחמת חרמה שלא יהיו תפילות מעורבות בכותל, אז איך יכול היום שר בבית היהודי לבנות רחבה מעורבת, מה נסביר לדורות הבאים".

מתי דן משבח את הרב עמאר שהצטרף למאבק, "נפגשנו עם הרב עמאר והצענו לו לארגן שם תפילה. איך אפשר לעבור בשתיקה לנוכח התכנית לאפשר תפילה שלא כדת וכדין בסמיכות לבית מקדשנו. הרבנים הראשיים בשעתו, הרב ניסים והרב אונטרמן תבעו לפני שנים מהממשלה שהתפילות יהיו לכל אורך הכותל, כולל הפינה הדרומית. היה אז מאבק מול הארכיאולוגים שרצו לחפור שם עתיקות".

"ביומנים של הרב גץ, מצוין שהממשלה אז התחייבה שאחרי שיסיימו את החפירות הארכיאולוגיות יחזרו להתפלל לכל אורך הכותל. בפועל זה לא קרה, והרפורמים הפכו את המקום לרחבה שלהם", הוא מציין.

דן מספר על התחושות הקשות, "היינו שם היום, ועשו שם בר מצווה עם ספר תורה, למרות שזה יום שלישי. הם ממציאים דת חדשה, המקום הזה אמור להיות מנוהל על ידי הרבנות הראשית. כל מה שעושים שם היום, זה לא חוקי, צריכים להקים שם מחיצה ושהתפילות יהיו כדת וכדין. כל מה שהממשלה יוזמת ומתכננת שם, זה לא חוקי. על פי חוקי השמירה על המקומות הקדושים, כל שינוי ברחבת הכותל מחייב התייעצות עם הרבנים הראשיים בלבד".