לאהוב ללא גבול
לאהוב ללא גבולצילום: כנפיים

פסטיבל צמי״ד הוא פסטיבל בלתי שגרתי בנוף הפסטיבלים המוכר - חגיגה של אמנים עם מוגבלויות שזוכים במשך שבוע להופיע על הבמות המכובדות ביותר ברחבי העיר ירושלים ובשכונות העיר ומעניק הזדמנות לקהל הרחב להתקרב לעולמם ואף להתנסות במוגבלות.

פסטיבל יוצרים צמי״ד הוא אירוע השיא של המחלקה לאוכלוסיית צמי״ד במינהל תרבות, חברה ופנאי בעיריית ירושלים המקיימת פעילויות לאורך השנה ליותר מ 20 אלף חברי האוכלוסייה המוגדרת עם מוגבלויות בעיר (נכים, בעלי מוגבלויות שכליות, פגועי נפש, ליקויי ראייה ושמיעה ואחרים).

ימי הפסטיבל הם ימי חג עבורם בהם הם זוכים לבמה מכובדת ולהערכה תוך מתן הזדמנות לקהל הרחב להכיר את עולמם, להתקרב ולחוות את החיים מבעד לעיניהם. בשנים עברו ביקרו בפסטיבל אלפים ושנת העשור מציעה תכנית עשירה במיוחד.

פסטיבל יוצרים צמי״ד הוא אחד האירועים היפים ומעוררי ההשראה בארץ. מדי שנה מעל ל-300 אמנים עם מוגבלויות מעלים עשרות מופעי תיאטרון, מוזיקה, מחול ועוד ברחבי העיר, לצד יריד אמנים ססגוני שמציג את עולמם העשיר. הפסטיבל ייפתח במופע הצדעה מיוחד לאתניקס בהשתתפות הלהקה ויכלול בין היתר הופעה של סטנדאפיסטים מוכרים שתתקיים בעלטה, סרטים דוקומנטריים, מופע ריקודים סלוניים על כסאות גלגלים של נבחרת ישראל לספורט נכים, התנסות חווייתית בנושא נגישות ועוד.

במסגרת הפסטיבל עולה מופע תיאטרון תנועה "לאהוב ללא גבולות" –בהשתתפות 13 שחקנים בעלי צרכים מיוחדים המספרים את סיפורם האישי בדרך שונה, שילוב מרתק של תיאטרון תנועה המלווה בסרט אנימציה, פרי שיתוף פעולה בין עמותת "כנפיים", אלווין ישראל ומוזיאון ישראל.

מ"מ ראש מינהל תרבות, חברה ופנאי אריאלה רג'ואן: "הצרכים המיוחדים של כולנו הינם אהבה, אמון ונוכחות. שלושת אלו נפגשים בפסטיבל ויוצרים אושר, שמחה, הגשמה וסיפוק. הפסטיבל הוא מיזם תרבותי וחברתי פורץ דרך שמעניק במה מכובדת ליצירות מגוונות של אמנים עם מוגבלויות."

עמותת "כנפיים" נוסדה ביוזמתה של רינה פדווה ואמנים נוספים בשנת 2004 במטרה להקים תיאטרון ומרכז אמנויות ייחודי ראשון מסוגו לאמנים עם מוגבלות שכלית, כגון תסמונת דאון או דרגות שונות של מוגבלות שכלית ולאפשר להם להשתלב בחברה, תוך חשיפה יכולותיהם התיאטרליות.