תת-אלוף שרון אפק
תת-אלוף שרון אפקצילום: דובר צה"ל

העובדה שתיק "מטח הכבוד" יסגר רק בנזיפה לסא"ל נריה ישורון היתה עשויה להיחשב אולי כבשורה טובה, אבל האמת היא שקריאת האותיות הקטנות מלמדת שזו בשורה מאוד רעה. על סף האסון.

הפצ"ר החליט כאמור להמליץ על נזיפה לסא"ל ישורון ובמידע שהועבר בנושא לכתבים נאמר כך: "הפצ"ר מצא פסול בדברי סא"ל ישורון לפקודיו, מהם עלה מסר שירי של מטח כבוד או כאקט של נקמה הוא לגיטימי.

בהמלצת הפצ"ר נאמר כי מסר כזה עלול לטשטש את גבולות המותר והאסור ולהכשיל חיילים ומפקדים שנחשפים אליו, בפרט בעת לחימה. המסר אינו תואם את ערכי צה"ל ויש באמירתו כשל פיקודי".

המסר הוא ברור: הבעיה היא לא ירי בניגוד לפקודות (ואני הראשון שיתמוך בענישה על ירי בניגוד לפקודות), הבעיה היא שדבריו של ישורון הם "בניגוד לערכי צה"ל". אתם הבנתם את זה? הפצ"ר הנוכחי, אדם שלא היה בחייו חייל קרבי אפילו יום אחד, שופט אמירות שכאלו שנאמרו בשדה הקרב במשקפיים עגולות באווירה משרדית, ומחליט שהדברים לא תואמים את "ערכי צה"ל". איזה ערכים זה לא תואם? סט ערכים מוזר ומשונה שחדר לצה"ל ושאת ביטויו מצא למשל בנאום התקופות האפלות של סגן הרמטכ"ל.

על מנת לחדד את הבעייתיות צריך לציין שהחקירה נגד סא"ל ישורון בחשד לירי לא מוצדק על בנין אזרחי נסגרה. זה לא היה ירי על בנין אזרחי, וגם הפצ"ר לא טוען שזה היה ירי על בנין אזרחי. הירי עצמו הוא לא חלק מהסיבה שבגללה הפצ"ר החליט שצריך לנזוף בסא"ל ישורון. את הפצ"ר מדאיגים הניסוחים של סא"ל ישורון, וזה שהניסוחים של סא"ל ישורון מדאיגים את הפצ"ר זה בדיוק מה שמדאיג אותי.

ואם זה לא נשמע לכם מספיק חמור, אז האמת היא שזה עוד הרבה יותר חמור, כי הפצ"ר לא מסתפק בנזיפה וממליץ גם "כי תוצאות ההליך הפיקודי יילקחו בחשבון במסגרת החלטות עתידיות בדבר שיבוצו וקידומו של סא"ל ישורון". האיום על קציני צה"ל בדרגי הפיקוד בשדה הוא ברור: תיישרו קו עם הלך הרוח הסמי-פציפיסטי או שלא תתקדמו לשום מקום.

אם לא נתעשת ונפעל לשינוי המגמה, הקו הזה, שהולך ומשתלט על צה"ל, יהפוך את צה"ל לבדיחה, אבל הבדיחה הזו תהיה מאוד עצובה, כי המחיר שלה יהיה פגיעה עצומה בביטחון ישראל