ריבלין בכנס הרצליה
ריבלין בכנס הרצליהצילום: מארק ניימן/לע"מ

"הפטריוטים" מגיבים לנאומו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אתמול (שלישי) בכנס הרצליה.

"לא כל היהודים שרים את התקווה", אמר הנשיא בנאומו, "יש יהודים לא ציוניים- האם להם אין את הזכות להיות ישראלים? האם כל מי שעוסק בישראליות הוא פוסט ציוני?".

דבריו עוררו סערה וויכוח נוקב בין חברי פאנל התכנית. איתן זליגר אמר "אני נרעש כי אני בעד שיוויון לשבטים האלה, החרדים והערבים, ושיקבלו את כל הזכויות. אבל בנאום של הנשיא יש תחושה 'שהשבט הישראלי', כמו שהוא קורה לדתיים והחילונים, הוא האשם בהדרה שלהם.

"הוא מתייחס אליהם כאילו מדובר פה על שני שבטים תמימים שלא עשו פה שום דבר. בא נזכור החרדים לא רצו בהקמת מדינת ישראל, לא שיתפו פעולה עם שום דבר, לא שירתו פה בצבא במשך כל מדינות ישראל לא היו שותפים", אמר זליגר.

"והערבים? באמת רק הישראלים אשמים שהם מודרים. מדובר פה על שבט תמים שיושב בהרים ומחכה שיפעילו אותו. מדובר פה על אנשים שהם לא מזדהים עם המדינה ורואים בה אויב, הבעיה היא לא שהם לא ציונים. ולכן כשריבלין נושא את הנאום הזה הוא צריך קודם כל גם לתת תוכחה לשבטים האלה אי אפשר לומר שרק אנחנו אשמים", הסביר.

העיתונאית ליאת רון דווקא חיזקה את דבריו של הנשיא ותמכה בו, "אני מתה על ריבלין ואני חושבת שהוא באמת נשיא של כולם, אני יודעת שזה נורא מפריע לכם שהוא גם מכניס את הערבים והוא גם מכניס את החרדים אל מדינת ישראל. גם הם מדינת ישראל.

''אני חייבת להגיד לך שלפחות בעניין הכלכלי עסקים רבים מדירים ערבים וחרדים כי לא בא להם להתחיל להכשיר ולא בא להם להתחיל להפריד נשים וגברים", הוסיפה.

שמעון ריקלין לקח את דברי זליגר צעד אחד קדימה, "אני אסביר לכם למה הנאום של ריבלין הוא נאום חמור ביותר. עד היום אמרנו שאנחנו יכולים להבין שערבי הוא לא ציוני, קשה לנו אבל הנרטיב של כולנו זה שמה שמשותף לנו זה הציונות.

''מה שריבלין עשה היום זה שהוא בעצם אומר 'חברים גם אם יש פה הרבה לא ציוניים, אז מה? הישראליות לא מתבטאת רק בציונות'. ועל זה הוא צריך ללכת הביתה. הוא מכניס פה נרטיב שאומר שהציונות מתה. זה מה שהוא אמר".

בעיני עו"ד ארי שמאי, בדבריו של הנשיא ריבלין אין שום חידוש, "מה הוא כבר הוא אמר? הוא אמר את האמת שמונחת על הרצפה ובניגוד למה שזליגר אמר הוא לא האשים לא את החרדים ולא אותנו בהדרה, הוא נתן מצב נתון וכן יש לי חדשות בשבילכם, ערביי כפר קאסם לא שרים שאו ציונה נס ודגל".

ריקלין קטע את דבריו ואמר, "דבר על רמת אביב, האם הוא בעצם פותח פה פתח שאנשים ברמת אביב ובמקומות אחרים יגידו שציונות זו המלצה?". רון השיבה לו, "מה זו ציונות? לשבת מעבר לקו הירוק?".

ריקלין ענה, "ציונות זה לשיר את התקווה וציונות זה שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי". גם זליגר הצטרף לויכוח ושאל "אתם לא חושבים שצריך להיות הבדל בין ציונים ללא ציונים?". רון ושמאי השיבו "לא".