חלוץ
חלוץפלאש 90

דוד איינהורן, אביו של יונתן שנפל במלחמת לבנון השנייה, מתייחס בראיון לערוץ 7 למסקנות ועדת וינוגרד במלאת עשר שנים למלחמת לבנון השנייה.

"הציבור היום מתוודע להרבה דברים שהתרחשו אז. על ישראל היה להקים ועדת חקירה ממלכתית ולא להסתפק בועדת וינוגרד - והיום ברור לנו שלא מיישמים את הדברים כמו שצריך. הציבור צריך לדעת את זה, כדי שחס וחלילה במלחמה הבאה לא ישאלו איפה היו אלה שידעו ולא אמרו".

"כל הבעיות שהתגלו סביב קבלת ההחלטות הופיעו גם בצוק איתן ועופרת יצוקה", ממשיך איינהורן, "קבלת ההחלטות לא מבוצעת בצורה מלאה. מקבלי ההחלטות בקבינט לא מקבלים את כל הנתונים למרות שמדובר בחיים ומוות. הם צריכים להבין מה משמעות של כל החלטה שלהם ומה התרחישים לכל האפשרויות. צריכים לפרוס בפניהם את כל המפרש כולו".

אינהורן מוסיף כי "היום כולם יודעים שאולמרט לא קיבל החלטות נכונות בצורה גורפת - וכל ההישגים של 34 ימי הלחימה היו לשווא. הדוגמא הבולטת זו החלטה 1701 להפסקת הלחימה, שהביאה שרת החוץ דאז ציפי לבני, החלטה שאינה שווה את ערך הנייר. האו"ם לא אוכף עשירית ממה שכתוב שם,.חיזבאללה על פי ההחלטה לא היה אמור להתחמש והיום הוא מחזיק כפול טילים ממה שהחזיק לפני מלחמת לבנון השניה".

"לשמחתי הצבא כן לקח את עצמו בידיים וכן השתפר וצריך להגיד תודה לראשי הצבא. אבל בכל מה שנוגע למקבלי ההחלטות לא נעשה דבר, גם ברמה האישית כנגד עמיר פרץ והרמטכ"ל דאז חלוץ שכשלו", טוען איינהורן.

לדבריו, חייבת להיות נוסחה מפורטת לתפקודו של הקבינט בשעת המלחמה, "חברי הקבינט צריכים להבין מה ההשלכות של כל החלטה שלהם. שפתרון א' משמעותו תגובה X ופתרון ב' משמעותו תגובה Y ומה המענה שנותנים".

"היום בהחלטות של הקבינט נאמר שהם סומכים את ידיהם על ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, אבל מה קורה אם במהלך השעות הבאות נתוני המודיעין משתנים, האם יש לכך מענה? הרמטכ"ל דאז חלוץ ביקש שיתנו לחיל האוויר להפציץ את כל לבנון - והם יבואו על ארבע ויחזירו את החטופים. ומה קרה בפועל? פירקנו להם את כל לבנון אבל האם החטופים חזרו? מישהו שאל אז את הרמטכ"ל את השאלה הפשוטה ומה תעשה אם החיזבאללה יגיבו בטילים?", תוהה האב השכול.

"היתה כאן מלחמה כושלת, 121 חיילים הרוגים, 49 אזרחים שנהרגו והישגי המלחמה מזעריים. אומרים שעשר שנים יש שקט, אבל זה לא בגלל תוצאות המלחמה, אלא בגלל שחלק מהזמן החיזבאללה עסוק בסוריה, ויש גם הרתעה ואי רצון שלנו ושלהם במלחמה נוספת. אבל זה לא בגלל שיחסי הכוחות הם לטובתנו. הם אויב מר ונמהר וכך צריכים להתייחס אליהם. ואין לי ספק שאם מקבלי ההחלטות יוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות אז גם הצבא יגיע להישגים גדולים", הוא מסכם.